Show simple item record

dc.contributor.advisorAizporiete, Ineta
dc.contributor.authorKļava, Elija
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2020-06-30T01:05:32Z
dc.date.available2020-06-30T01:05:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.other75594
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/50519
dc.description.abstractDiplomdarbs tika izstrādāts par tēmu “5-6 gadus vecu bērnu pašvērtējuma sekmēšana mācību jomās”, kura laika darba autore teorētiski un praktiski apzinājusi iespējas attīstīt 5-6 gadus vecu bērnu pašvērtējumu. Darba autore izvirzījusi pētījuma jautājumu: “Kā mācību jomās iespējams sekmēt 5-6 gadus vecu bērnu pašvērtējumu?” Galvenie pētījuma uzdevumi bija analizēt pieejamo literatūru par pašvērtējuma sekmēšanas iespējām rotaļnodarbību laikā un pielietot metodes darbā ar bērniem, analizēt realizēto metožu efektivitāti. Darba autore veicot literatūras analīzi un teorijas apkopošanu, balstījās uz tādiem teorētiķiem kā: Hahele, R. (2006), Kons, I. (1982), Lieģiniece, D. (1992), Špona, A. (2006), Dzintere, D., Stangaine, I. (2007), Reņģe, V. (2002), Cowdray, M. (2013) un citiem. Empīriska pētījuma ietvaros darba autore veica 47 pedagogu anketēšanu un 8 bērnu novērojumu uz praktiskās darbības pamata. Bērni uz pētījuma laiku bija vecuma posmā no 5-6 gadi. Pedagogu anketēšanas un literatūras analīzes laikā konstatēts, ka pašvērtējuma sekmēšanas iespējas rotaļnodarbībās ir dažādas- pamatota atgriezeniskā saite no pedagoga puses, bērna vērtējuma izteikšana darba procesā, pirms darba procesa un galarezultātā, darbību un darba galarezultātu uzslavas gan no vecāku, gan grupas pedagoga puses, konstruktīva kritika ar rosinājumu bērnam mainīt vai metodes, domāt oriģināli un nebaidīties kļūdīties, bet no kļūdām mācīties. Pedagoģiskā novērojuma laikā tika izmantota bērna pašvērtējuma noteikšanas tests “10 pakāpieni”, kas balstīts uz krievu psihologa T. Marcinkovska izstrādātā testa pieaugušajiem. Tests ar bērniem veikts gan pirms, gan pēc pētījuma. Tests tika izmantots kā mērinstruments pašvērtējuma attīstības izmaiņu izteikšanai un salīdzināšanai. Pedagoģiskā novērojuma laikā tika realizēti kritēriji, kas attīsta bērna pašvērtējumu, sekots līdzi izmaiņām uzvedībā, darbībā un attieksmē pret darbu. Darba autore darbā norādījusi arī kritērijus, kas iezīmē bērna uzvedību atkarīgi no pašvērtējuma līmeņa. Pedagoģiskā novērojuma laikā iegūtie dati liecina par to, ka darba autores izmantotās metodes ir nepieciešamas iesaistīt dabā ar bērniem, kuriem nepieciešama pastiprināta pašvērtējuma sekmēšana, bet ieteikumi jārealizē ilgtermiņā, lai sasniegtais rezultāts būtu pēc iespējas efektīvāks.
dc.description.abstractThe diploma was developed on “Promoting the self-esteem of 5-6-year-olds in the fields of learning”, where the author of the time works has theoretically and practically identified the possibilities of developing self-assessment for children aged 5-6. The author of the study raised the question: “How can self-assessment of children aged 5-6 be promoted in the fields of training?” The main tasks of the study were to analyse the available literature on the possibilities of promoting self-assessment during playing and to apply methods for working with children, to analyse the effectiveness of the methods implemented. The author of the work was based on theorists such as: Hahele, R. (2006), Con, I (1982), Lieģiniece, D. (1992), Spona, A (2006), Dzintere, D., Stangaine, I. (2007), Reak, V. (2002), Cowdray, M. (2013) and others. As part of an empirical study, the author of the work carried out the anketting of 47 teachers and the observation of 8 children on the basis of practical action. Children were aged 5-6 for the duration of the study. During teacher testing and literature analysis, it has been found that the possibilities for promoting self-assessment in the playing classes include a variety of reasonable feedback on the part of the educator, expressing the assessment of the child in the work process, prior to the work process and the final outcome, praise of actions and outcomes from both the parents and the group educator, constructive criticism with rosations. Changing methods for a child, thinking original and not afraid to be wrong, but learning from mistakes. During the pedagogical observation, the child's self-assessment test “10 steps” was used, based on a test developed by Russian psychologist T. Marcinkowski who made a test for adults. The test with children was conducted both before and after the study. The test was used as a measuring instrument for expressing and comparing changes in self-assessment development. During the pedagogical observation, criteria developing the child's self-assessment, followed by changes in behaviour, activity and attitudes to work were implemented. The work author has also identified criteria that highlight the child's behaviour depending on the level of self-assessment. Data from pedagogical observation show that the methods used by the author of the work need to be involved in every day basis with children who is in need of enhanced self-assessment, but the recommendations should be implemented in the long term so that the results achieved are as effective as possible.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPedagoģija
dc.subjectpašvērtējums
dc.subjectmācību
dc.subjectjomas
dc.subjectatgriezeniskā saite
dc.title5-6 gadus vecu bērnu pašvērtējuma sekmēšana mācību jomās
dc.title.alternativePromoting the Self-esteem of 5-6 Years Olds in the Fields of Learning
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record