Depresijas, pašcieņas, ķermeņa tēla uztveres un ārpusskolas sportošanas paradumu saistība pusaudzēm
Автор
Krūmiņa, Aija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Upmane, Anda
Дата
2020Metadata
Показать полную информациюАннотации
Pētījuma mērķis bija izpētīt depresijas, pašcieņas, ķermeņa tēla uztveres un ārpusskolas sportošanas paradumu saistību pusaudzēm. Datu ievākšanai tika izmantota Bērnu depresijas aptauja (Children Depression Inventory, CDI, Kovacs, 1980), Ķermeņa tēla novērtējuma aptauja (Body Image States Scale, BISS, Cash, Fleming, Alindogan, Steadman, & Whitehead, 2002) un Pašvērtējuma profila pusaudžiem aptauja Kāds es esmu (What I am like, Self-Perception Profile for Adolescents, Harter, 2012), kā arī tika noskaidrots ārpusskolas sporta nodarbību stundu skaits nedēļā, kā arī piedalīšanās ārpusskolas sporta nodarbībās un sporta aktivitāšu veids. Pētījumā piedalījās 135 respondentes, pusaudzes vecumā no 14 līdz 17 gadiem. Pētījuma rezultāti kopumā apstiprina depresijas, pašcieņas, ķermeņa tēla uztveres un ārpusskolas sporta nodarbību stundu nedēļā saistību pusaudzēm, uzrādot statistiski nozīmīgu pozitīvu saistību starp pašcieņas, ķermeņa tēla uztveres un sporta nodarbību stundu nedēļā rādītājiem un statistiski nozīmīgu negatīvu saistību starp depresijas rādītājiem un sporta nodarbību stundu nedēļā, ķermeņa tēla uztveres un pašcieņas rādītājiem, kā arī visām pašcieņas dimensijām. Pētījuma rezultāti parāda, ka pašcieņa un ķermeņa tēls nozīmīgi prognozē depresijas rādītājus pētījumā iekļautajā izlasē un pusaudzēm, kuras nenodarbojas ar sporta aktivitātēm ir zemāki pašcieņas un ķermeņa tēla uztveres rādītāji un augstāki depresijas rādītāji salīdzinājumā ar pusaudzēm, kuras nodarbojas ar sportu organizētās nodarbībās un pusaudzēm, kuras ar sportu nodarbojas patstāvīgi. The purpose of this research was to explore correlations between depression, self-esteem, body image and extracurricular sports habits in adolescent girls. Data was collected using Children’s Depression Inventory (CDI, Kovacs, 1980), Body Image States Scale, (BISS, Cash, Fleming, Alindogan, Steadman, & Whitehead, 2002) and Self-Perception Profile for Adolescents (Harter, 2012), also the number of extracurricular sports classes per week, as well as participation in extracurricular sports activities and the type of sports activities was found. 135 respondents, adolescent girls, between the age of 14 and 17 took part in the research. In general, the results of the research confirm the connection between depression, self-esteem, body image and sports activities in adolescent girls. The results indicate statistically significant positive correlation between self-esteem, body image and sports activities and a negative correlation between depression and sports activities, body image and self-esteem, as well as all self-esteem scales. The results also show that self-esteem and body image significantly predict depression rates in the study sample and adolescent girls who do not engage in sports activities have lower self-esteem and body image rates and higher depression rates compared to adolescents who engage in organized sports and adolescents who engage in sports independently.