Show simple item record

dc.contributor.advisorVogt, Klaus Hermann Franz
dc.contributor.authorPoikāne, Elīza Barbara
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Medicīnas fakultāte
dc.date.accessioned2020-06-30T01:12:31Z
dc.date.available2020-06-30T01:12:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.other74842
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/51252
dc.description.abstractPilotpētījums par nazālo elpceļu obstrukcijas kvantificēšanu Ievads Nazālā obstrukcija ir izplatīta problēma visā pasaulē, kas ievērojami ietekmē cilvēka dzīves kvalitāti. Neskatoties uz šīs problēmas prevalenci, pieejamās obstrukcijas pakāpes mērīšanas metodes ir neprecīzas. Ir novērota vāja korelācija starp kvantificēto obstrukcijas pakāpi, kas tiek iegūta lietojot mūsdienu metodes un kvalitatīvo obstrukcijas pakāpi, ko apraksta pacienti. Mērķis Šī ekperimentālā pētījuma mērķis ir, pirmkārt, radīt innovatīvu instrumentu, kas simulē specifiskas deguna obstrukcijas pakāpes. Tas būtu instruments, kas spētu potenciāli kvantificēt pacientu subjektīvās sajūtas par deguna obstrukciju. Otrkārt, mērķis ir, izmēģinot šo innovatīvo instrumentu uz brīvprātīgiem pētījuma dalībniekiem, noteikt vai ir iespējams kvantificēt cilvēka deguna obstrukcijas simptomus. Materiāli un metodes Obstrukcija tika simulēta ar 3D printētām sloksnēm ar atverēm diametrā no 2.5mm - 8mm. Šis diapazons attiecās uz Vogt et al. (2016) deguna obstrukcijas klasifikāciju, kas ietver pilnu novērojamās obstrukcijas diapazonu. Šīs noteikto diametru atveres tika piestiprinātas pie ARNO5, cilvēka elpas simulatora, lai iegūtu kvantitatīvus datus par gaisa plūsmu un spiedienu, ko izraisa dažadu diametru atveres. Sloksnes tika uzstādītas arī oronazālā sejas maskā, ar kuru tika testēti brīvpratīgi pētījuma dalībnieki, lai noteiktu kāda ir korelācija starp cilvēka subjektīvajām sajūtām un objektīvi zināma diametra obstrukciju. Rezultāti Sensitivitāte atšķiras dažādu elpceļu obstrukciju pakāpēs. Izmaiņas elpceļu obstrukcijā dalībnieki visprecīzāk sajūt pie šaura elpceļu diametra un ar to saistītās palielinātās rezistences. Secinājumi Izmantojot elpas simulatoru ARNO-5, ir iespējams veikt precīzas un reproducējamas gaisa plūsmas simulācijas. Elpceļu obstrukcijas simulāciju var veikt ar ierīci, kas sastāv no sejas maskas, galvas pamatnes un sloksnēm ar dažāda izmēra atverēm. Šis pilotpētījums secina, ka šī metode ir praktiski izpildāma un pētījums ar lielāku dalībnieku skaitu ļautu to pilnveidot.
dc.description.abstractA Pilot Study on the Quantitative Determination of Nasal Airway Obstruction. Introduction Nasal obstruction is a common condition world-wide which has considerable impact on the quality of life of the people affected. Yet, despite its prevalence, current methods for measuring the actual degree of nasal obstruction remain unreliable. There is inconsistent correlation between the quantified degree of obstruction and the degree that the patients feels his nasal obstruction to be subjectively. Aim This pilot study aims to firstly, create an innovative device with the potential to quantify patients’ subjective feelings of nasal obstruction by simulating specific degrees of obstruction. Secondly, it aims to test this device in order to assess its ability to quantify the qualitative symptom. Materials and Methods The obstruction was simulated by 3D printed movable strips with different size apertures of diameters between 2.5 mm and 8 mm which cover the entire range of observable obstruction following the classification of obstruction as given by Vogt et al. (2016). These diameters were attached onto ARNO5, a human breath simulator, to obtain quantitative data of the air flow and pressure each diameter induced. The apertured strips were also mounted onto an oro-nasal mask and tested on volunteers to determine how the subjective sensations of the person correlated with the objectively known diameters of the strips’ apertures. Results Larger apertures and narrower apertures showed to produce a different sensitivity to diameter change. In the range of higher diameters it is more difficult to identify any changes in diameter, while differences in smaller diameters and following higher resistances can be better differentiated. Conclusion Using the ARNO-5, it is possible to perform highly precise and reproducible simulations of nasal airflow. The assembly of the headgear, face mask and mounted fenestrated strips proved to be a practicable way to simulate airway obstruction. This pilot study deems it practically feasible and worthwhile to proceed with a larger sample size.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectMedicīna
dc.subjectNasal
dc.subjectObstruction
dc.subjectPsychophysics
dc.subjectPilot
dc.titlePilotpētījums par nazālo elpceļu obstrukcijas kvantitatīvo noteikšanu
dc.title.alternativeA Pilot Study on the Quantitative Determination of Nasal Airway Obstruction
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record