Bērncentrēta vide 1,5 līdz 3 gadus vecu bērnu patstāvības attīstībai pirmsskolas izglītības procesā
Author
Zakarīte, Sarmīte
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Šūmane, Ilze
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autors: Sarmīte Zakarīte Darba tēma: Bērncentrēta vide 1,5 līdz 3 gadus vecu bērnu patstāvības attīstībai pirmsskolas izglītības procesā Katrai bērna attīstības pakāpei piemērota un sagatavota vide, kā arī atbilstoša audzinoša izturēšanās ir divi audzināšanas pīlāri, kuri bērniem atvieglo un atļauj “kļūt pašam”, pašam veidot tikumisku personību, kas arī ir, kā apgalvo pedagoģe Marija Montesori, audzināšanas mērķis. Un šis mērķis arī noteica darba temata aktualitāti. Pētījuma jautājumi: 1.Kāda ir bērncentrēta mācību vide? 2.Kas sekmē 1,5 līdz 3 gadus vecu bērnu patstāvības veidošanos bērncentrētā vidē? Darbs sastāv no 3 daļām: Pirmajā daļā aplūkotas teorētiskās nostādnes par 1,5 līdz 3 gadus vecu bērnu attīstības raksturojošajām pazīmēm un vajadzībām dažādu autoru skatījumā. Otrajā daļā analizēta teorija par bērncentrētu pieeju pirmsskolas pedagoģiskā procesa organizēšanā. Bērncentrēta pieeja tiek definēta kā subjektīvu piedzīvojumu modelēšana, kā rezultātā tiek sekmēta bērnu pašpieredzes veidošanās. Trešajā daļā veikts praktisks pētījums – anketēšana pirmsskolas izglītības pedagogiem par izpratni zināšanām par bērncentrētu pieeju pirmsskolas izglītības procesa organizēšanā un vērota bērncentrēta pirmsskolas izglītības vide. Darba nobeigumā ir veikti secinājumi: bērncentrētā pedagoģiskā vidē bērni patstāvības attīstībai nepieciešamo informāciju saņem no apkārtējās vides, savukārt, pieredze, prasmes un iemaņas veidojas priekšmetiskā, rotaļu, pētnieciskā un mācību darbībā. Tātad – izveidojot mācīšanās vidi, kas veicina pašmotivētu darbību un attieksmes veidošanos pret citiem mijiedarbībā, tiek nodrošināti apstākļi bērna patstāvībai un patstāvīgai darbībai. Darba teorētiskā bāze: H.Hansena, H. Holtšīge, M. Montesori, B.Skiba, L.Vigotskis, R.Šteiners u.c. Author: Sarmite Zakarite Theme: Child-oriented environment in preschool educational process for 1,5 till 3 year old children independence development. Suitable and equipped environment for each child development stage as well as appropriate educational behavior are the two pillars of bringing up children that facilitate and allow “to be themselves”, to develop moral personality and as Maria Montessori claims that is the aim of bringing up children. Research questions: 1.What is child-oriented environment? 2.What promotes development of independence for 1,5 till 3 year old children in child-oriented environment? Paper consists of 3 parts: First part contains theoretical guidelines for characteristic signs and necessities of development for 1,5 till 3 year old children from the point of view of different authors. Second part contains analyses of theory about child-oriented approach in organizing preschool pedagogical process. Child-oriented approach is defined as subjective experiences, which lead to self-experience development. Third part is a practical research where child-oriented preschool environment is observed. Conclusions have been made: in child-oriented pedagogical environment children gain necessary information for development of independence through the environment but experience, skills and acquirements are formed via subject mattered, playful, research and educational activity. In conclusion – forming educational environment, which promotes self-motivating action and attitudes formation for others in interaction, makes conditions for child independence and independent operation. Theoretical base: H.Hansena, H. Holtšīge, M. Montessori, B.Skiba, L.Vigotskis, R.Šteiners