Show simple item record

dc.contributor.advisorStrika, Evija
dc.contributor.authorZariņa, Līva
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2020-07-01T01:04:39Z
dc.date.available2020-07-01T01:04:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.other75563
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/51508
dc.description.abstractPētījuma mērķis bija noskaidrot, vai pastāv saistība starp jauniešu psihopātijai raksturīgām iezīmēm un sociālās vietnes “Instagram” lietošanas paradumiem sevis prezentēšanā, un, ja pastāv, kāda tā ir. Pētījumā piedalījās 69 pusaudži vecumā no 14 līdz 18 gadiem, 52 meitenes un 17 zēni, kuriem ir izveidoti un aktīvi sociālās vietnes “Instagram” personīgie profili. Vidējais respondentu vecums bija 16 gadi, un vidējais “Instagram” lietošanas ilgums bija 5 gadi. Pusaudžu psihopātisko iezīmju mērīšanai tikai izmantota Jauniešu psihopātisko iezīmju aptauja (Youth Psychopathic Traits Inventory, YPI; Andershed, Kerr, Stattin, & Levander, 2002), kuru sava maģistra darba ietvaros latviešu valodā adaptējusi Z. Vilcāne (Vilcāne, 2014), savukārt sevis prezentēšanas izvērtēšanai sociālajā vietnē “Instagram” mērīšanai tika izmantota Sociālās vietnes “Instagram” sevis prezentēšanas aptauja, kas veidota kā modificēta versija, kas atbilstoši sociālās vietnes Instagram raksturīgajām īpatnībām, pielāgota no L. Freimanes (Freimane, 2018) maģistra darba ietvaros veidotās Sociālās vietnes “Facebook” sevis prezentēšanas aptaujas. Korelāciju analīze uzrādīja statistiski nozīmīgas korelācijas starp tādām psihopātijas konstruktu veidojošajām skalām kā grandiozitāte, viltus šarms, manipulēšana, emociju trūkums, asu izjūtu meklēšana un impulsivitāte 10 jautājumos no 16 no sevis prezentēšanas sociālajā vietnē “Instagram” aptaujas. Sešpadsmit no statistiski nozīmīgajām korelācijām bija pozitīvas, un viena bija negatīva. Jauniešiem, ir iespējams novērot tādas psihopātisko iezīmju apakšskalu kā, asu izjutu meklēšana, viltotais šarms, manipulēšana, impulsivitāte, grandiozitāte un emociju trūkums, korelācijas ar viņu sevis prezentēšanas paradumiem sociālajā vietnē “Instagram” Visbiežāk tās saistītas ar publicēto attēlu biežumu un iemesliem, profila un attēla apraksta veidošanas plašumu, pozitīvu atzīmju likšanu citiem, kā arī profila tipu (atvērts, aizvērts, ierobežots). Atslēgas vārdi: Jauniešu psihopātijas iezīmes, sevis prezentēšana sociālajā vietnē “Instagram”.
dc.description.abstractThe aim of the study was to find out if and what is the relationship between the psychopathic features of young people and the habits of using the social site Instagram in presenting themselves? The study involved 69 teens aged 14-18, 52 girls and 17 boys who have created personal profiles on the social site “Instagram”. The average age of respondents was 16 years and the average duration of “Instagram” use was 5 years. Psychopathic Traits Inventory (YPI; Andershed, Kerr, Stattin, & Levander, 2002) , which was adapted in Latvian by Z.Vilcāne (Vilcana, 2014), was used for measuring psychopathic characteristics in adolescents & Self -presentation in social site “Instagram” inventory which is a modified version created to correspond this social sites features, of the original Self-presentation surveys of the social site “Facebook” created by L.Freimane in her Master's Thesis (Freimane, 2018) . Correlations analysis showed statistically significant correlations between psychopathic constructionist scales such as grandiosity, falsified charm, manipulation, lack of emotion, searching for sharp feelings and impulsiveness & 10 out of 16 questions from self-presentation on the social website “Instagram”. Sixteen of the statistically significant correlations were positive and one was negative. It is possible to observe the sub-scale of psychopathic features such as, searching for sharp feelings, falsified charm, manipulating, impulsiveness, grandiosity and lack of emotion, correlations with their presentation habits on the social website “Instagram”. The most common correlations are linked to the frequency and causes of published images, the breadth of profile and image description, liking pictures of others as well as profile type (open, closed, restricted). Keywords: Psychopathy features in youth, self-presenting on social site Instagram
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsiholoģija
dc.subjectJauniešu psihopātijas iezīmes
dc.subjectsevis prezentēšana sociālajā vietnē “Instagram”
dc.subjectPsychopathy features in youth
dc.subjectself-presenting on social site
dc.titleJauniešu psihopātijas iezīmju saistība ar sevis prezentēšanas paradumiem sociālajā vietnē Instagram
dc.title.alternativeRelationship Between the Youth Psychopathy Traits and Self-Presentation Habits of the Social Network Instagram
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record