Hegemonās maskulinitātes diskurss: Latvijas X un Y paaudžu vīriešu interviju analīze
Autor
Kotovs, Svjatoslavs
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Zelče, Vita
Datum
2020Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba “Hegemonās maskulinitātes diskurss: Latvijas X un Y paaudžu vīriešu interviju analīze” mērķis ir noskaidrot hegemonās maskulinitātes diskursu izvēlētās paaudzēs un uzzināt gan sabiedrības, gan vīriešu komunicēto viedokli par hegemonu maskulinitāti, izmantojot no intervijas ar vīriešiem, novērojuma un sabiedrības anketēšanas iegūtus datus. Pētījums balstās uz Rejenas Koneles un Mihaela Kimela atziņām par maskulīno hegemoniju, to izpausmēm un attiecībām ar citām maskulinitātēm. Kā Tajā arī tika aplūkoti jaunākie maskulinitātes pētījumi, tostarp arī par inkluzīvās un toksiskās maskulinitātēm. Pētījuma īstenošanai bija izmantotas 4 metodes: kvantitatīvā aptauja (kopumā 244 respondenti), kvalitatīva metode – daļēji strukturēta intervija (12 intervijas), kritiskā diskursa analīze un novērojums. Autors secināja, ka: maskulinitāte ir cieši saistīta ar performanci, t.i., to izradīšanu; hegemonās maskulinitātes diskurss X un Y paaudzēs balstās uz varu un sevi pretstatu citiem; vīrietim ir dominējoša pozīcija sabiedrībā un no viņa sagaida vairāk; vīrieši no X paaudzes neatbalsta hegemonu maskulinitāti, kas varētu būt saistīts ar maskulinitātes krīzi, ko viņi piedzīvoja jaunībā pēc Padomju Savienības sabrukuma. Savukārt Y paaudzei maskulīna hegemonija vairāk ir saistīta ar sevis un savas vīrišķības izradīšanu The aim of the bachelor's thesis “Hegemonic masculinity discourse: analysis of interviews of Latvian men from generations X and Y” is to find out the discourse of hegemonic masculinity in selected generations and to find out both public and men's communicated opinion on hegemonic masculinity, using data from men's interviews, public surveys and observation. The study is based on the findings of Raewyn Connell and Michael Kimmel about masculine hegemony, its manifestations and relationships with other masculinity. Also, recent studies on masculinity, including inclusive and toxic masculinity were reviewed. For the research’s implementation 4 methods were used: quantitative survey (244 respondents in total), qualitative method - semi-structured interview (12 interviews), critical discourse analysis and observation. The author concluded that: masculinity is closely related to performance, i.e., its representing; the hegemonic masculinity discourse in the X and Y generations is based on power and self-opposition to others; a man has a dominant position in society and is expected to do more; men from Generation X do not support the hegemonic masculinity that could be related to the crisis of masculinity they experienced in their youth after the collapse of the Soviet Union. Meanwhile for Generation Y masculine hegemony is more related to representing the creation of oneself and one's masculinity.