Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma aktivizēšana rotaļās un spēlēs
Author
Petrova, Ilvija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba nosaukums: Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma aktivizēšana rotaļās un spēlēs Darba autore: Ilvija Petrova Darba vadītāja: doc. Dr. paed. Inga Stangaine Darba mērķis: Teorētiski izzināt un praktiski pētīt vidējā pirmsskolas vecuma vārdu krājuma paplašināšanas iespējas rotaļās un spēlēs pedagoģiskajā procesā pirmsskolā. Darba teorētiskajā daļā tiek analizēta bērna valoda un runa vidējā pirmsskolas vecumā, pieaugušo līdzdalība bērnu runas un valodas attīstībā, analizēta bērnu runas un valodas attīstība pirmsskolas iestādē pedagoga darbā, raksturots bērnu vārdu krājums un tā paplašināšana un bagātināšana ar rotaļu veidiem, analizēti dažādu autoru viedokļi par vārdu krājuma attīstību, kā arī aprakstīta bērnu vārdu krājuma paplašināšanas veicināšana rotaļās. Darba pamatā izmantoti D. Dzinteres, I. Stangaines, Z. Anspokas, I. Freibergas un D. Augstkalnes darbi. Darba praktiskajā daļā veikta bērnu sākotnējā vārdu krājuma izpēte pēc iepriekš izstrādātiem kritērijiem un analizēta, veikta izmēģinājuma darbība – vārdu krājuma veicinošu rotaļu atlase un izpilde, veikta atkārtota bērnu runas vērošana, rezultātu salīdzināšana un analīze. Atslēgas vārdi: pirmsskola, valoda, bērna runas attīstība, vārdu krājuma paplašināšana, bērnstrukturētā rotaļa, pieaugušo strukturētā rotaļa. Pētījuma apjoms : 46 lpp., 5 attēli, 3 tabulas, 1 pielikums, 41 literatūras avots. Title of the qualification paper: Stimulation of the vocabulary development of middle age preschool children using games and play Author of the work: Ilvija Petrova Supervisor: doc. Dr. paed. Inga Stangaine Aim of the work: Theoretically research and practically study the possibilities of expanding the vocabulary for middle age preschool children in games and play using the pedagogical process in the preschool. The theoretical part of the work analyzes the child's language and speech during the middle age of the preschool, adult participation in children's speech and language development, analyzes the development of children's speech and language in a preschool institution, describes children's vocabulary and its expansion and enrichment within forms of play. There is also an overview of the different opinions of professionals about vocabulary development, as well as describing the children's vocabulary expansion in games. The work is based on the works of D.Dzintere, I. Stangaine, Z. Anspoka, I. Freiberga and D. Augstkalne. In the practical part of the work, the children's initial vocabulary was studied according, to previously developed criteria and analyzed, a pilot activity was performed - selection and execution of vocabulary-promoting games, repeated observation of children's speech, comparison and analysis of results. Keywords: preschool, language, child's speech development, vocabulary expansion, child-structured play, adult structured play. Research volume: 46 pages, 5 figures, 3 tables, 1 appendix, 41 references