5-6 gadīgu bērnu problēmrisināšanas prasmes sekmēšana matemātikā
Autor
Vanaga, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Datum
2020Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Lauras Vanagas bakalaura darbs pedagoģijā, pirmsskolas un sākumskolas skolotāju programmā, “5- 6 gadīgu bērnu problēmrisināšanas prasmes sekmēšana matemātikā”, izstrādāts Latvijas Univeristātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē Alūksnes filiālē, Dr.paed profesores Dagnijas Vigules vadībā. Bakalaura darba mērķis ir- teorētiski un empīriski pētīt 5- 6 gadīgu bērnu problēmrisināšanas prasmes sekmēšanu matemātikā. Pētījuma hipotēze- 5-6 gadīgu bērnu problēmrisināšanas prasmes matemātikā tiek sekmētas, ja pedagogs zina, kā organizēt mācību procesu un bērns iesaistās problēmsituācijas risināšanā, kas atbilst viņa interesēm un vajadzībām Pētījuma teorētiskajā daļā aprakstīts pirmsskolas vecuma bērnu raksturojums pētījuma kontekstā, caurviju prasme- problēmrisināšana pirmsskolā, tās teorētiskais pamatojums, kā arī matemātikas apguve pirmsskolā. Pētījuma empīriskajā daļā analizēta 5- 6 gadīgu bērnu problēmrisināšanas prasmes sekmēšana matemātikā pēc trīs kritērijiem- problēmas risinājuma izstrāde, lēmumpieņemšana un plāna izstrāde, īstenošana. Teorētiskā analīze un empīriskā pētījuma rezultāti apstiprina, ka problēmrisināšanas prasmes bērnam tiek sekmētas, ja ikdienā viņš saskaras ar prblēmsituācijām, kas jārisina, kā arī bērna interese par tām aktualizējas, ja tās ir saistītas ar viņa vajadzībām un interesēm, tādēļ apstiprinās hipotēze- 5-6 gadīgu bērnu problēmrisināšanas prasmes matemātikā tiek sekmētas, ja bērns iesaistās problēmsituācijas risināšanā, kas atbilst viņa interesēm un vajadzībām. Bakalaura darbs sastāv no 50 lapaspuses, 12 attēliem, 8 tabulām, 2 pielikumiem, kā arī 41 izmantotās literatūras avotiem. Bachelor thesis of Laura Vanaga in pedagogy, programm of preschool and primary school teacher, “Promotion of 5- 6 year old children’s problem- solving skills in mathematics” developed at the Faculty of Pedagogy, Psychology an Art of the University of Latvia, Aluksne branch under the guidance of Dr.paed professor Dagnija Vigule. The aim of the bachelor’s thesis is to study the problem- solving skills of 5-6 year old children in mathematics, theoretically and empirically. Hypothesis of the research- problem- solving skills in mathematics of 5-6 year old children are promoted if the teacher knows how to organize the learning process and the child is involved in solving a problem situation that includes his interests and needs. The theorethical part of the research deschribes the charateristics of preschool children in the context of the research, problem- solving skill in preschool, its theoretical sustantiation and acquisition of mathematics in speschool. The empirical part of the research analyzes the promotion of problem- solving skills of 5-6 year old children in mathematics according to three criteria- development of problem solution, decision making and development of plan, implementation. Theoretical analysis and the results of empirical research conform that problem- solving skills are promoted for child if he encounters problem situations that need to be solved on a daily basis, as well as the child’s interest in them becomes relevant, if they are related to his needs and interests, therefore the hypothesis confirmed- the problem- solving skills of 5-6 year old children in mathematics are promoted if the child is involved in solving a problem situation tht meets his interests and needs. The bachelor thesis consists of 50 pages, 12 figures, 8 tables, 2 appendices and 41 sources of used literature.