Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu pašapziņas veicināšana
Author
Januškeviča-Lakše, Jolanta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kricka, Ilze
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Darba mērķis bija teorētiski un praktiski pētīt pašapziņas veicināšanu vidējā vecuma bērnu posmā ģimenē un pirmsskolā. Mērķa sasniegšanai tika atlasīta un analizēta pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra par pašapziņas veidošanos un attīstību, ko bērns var iegūt no rotaļām, spēlēm, mūzikas, tautas pasaku tikumiskajām vērtībām. Lasot pasakas, atveidojot pasaku lugas tēlus, skatuves izkārtojumu. Tika izmantota kompetenču pieeja: pašvadītai mācīšanai (mācēt ievērot dažādus noteikumus, pārvaldīt savu uzvedību, spēj sevi novērtēt), sadarbībai (veic uzdevumus ar pedagogu, mācās sadzīviskām situācijām ar vienaudžiem), jaunrade un uzņēmējspēja (vēlēšanās eksperimentēt, gatavs apgūt idejas un tās īstenot). Bakalaura darbs sastāv no divām daļām: teorētiskā un praktiskā pētījuma. Darba teorētiskā daļa tika pamatota ar filozofu, psihologu, pedagogu, D. Markusa, A.Vecgrāve, J. Gipenreitere, Ļ. Vigotskis, J.A. Students, Ē. Ēriksons, R. Berns, Dž. Mīds, teorētiskās atziņas par pašapziņas veicināšanu, A. Špona, D. Vigule, K. Dēķens, S. Rubinšteins, atziņām par pašapziņas veidošanos bērniem, apkārtējā vidē, tikumisko vērtību. Praktiskā daļā tika veikts pētījums, lai pārbaudītu izvirzīto hipotēzi: bērniem būs sekmīga pašapziņas attīstība, ja: •grupās bērniem būs atbilstoša vide ne tikai ārā, bet arī telpās ar centriem, kas izveidoti atbilstoši tēmai, atbilstoši bērna vecuma posmam, •grupās pieejamas pasaku grāmatas, kuras tiek lasītas un atveidotas pasaku dramatizācijas bērniem pēc atbilstošas mēneša tēmas, •bērniem tiek veidota pašapziņas, darbojoties pašiem, nedaudz piepalīdzot pedagogam. Hipotēze tika pierādīta, jo pētījuma rezultātā: bērnam veidosies un attīstīsies pašapziņa ja: • grupā (iekštelpās) vai ārā (dabā) būs atbilstoša vide •bērniem būs praktiska iespēja dramatizēšanai •pašvadīti mācīsies, sadarbosies grupās, attīstīs jaunradi un uzņēmējspēju. Bakalaura darbs ietver 46 lapaspuses, 2 pielikumus, izmantoti 30 literatūras avoti. The aim of the work was to study theoretical and practical self-awareness promotion in average age stage in family and preschool. For reaching the aim has been searched, selected and analysed pedagogical and psychological literature about self-awareness building and growth what kid can learn from play time, games, music and moral value of the folk tales.Reading fairy tales, playing fairy tale characters ,stage layout. Has been used way of competence approach: self-lead learning (to know how to follow different rules, to control self behaviour, to deserve themselves), cooperation ( do tasks with teacher, learn how to be in everyday situations with peers), creativity and ability to do (willing to experiment, ready to learn new things and make them real). Bachelor work composed of two parts :theoretical and practical study research. Work theoretical part was based on - philosophers, psychologists, teachers -D. Markusa, A.Vecgrāve, J. Gipenreitere, Ļ. Vigotskis, J.A. Students, Ē. Ēriksons, R. Berns, Dž. Mīds, theoretical quotes of self-awareness developing A. Špona, D. Vigule, K. Dēķens, S. Rubinšteins., quotes about self-awareness growth for kids, in social environment, moral value awareness In the practical part research was accomplished to prove advanced hypothesis: kids will have a successful self-awareness development if: • in kindergarten ( kids groups) kids will have the right environment not only outside but inside as well with knowledge centers, what will be made appropriately for each age group of kids • in kindergarten ( in kids groups) will be avaliable fairy books, which has been read and played for each monthly theme. • kids has been encouraged to self-awareness promotion, while working on their own with little help from teachers. Hypothesis has proved because at the end of the study I came to conclusion: kids will have promoting self-awareness if • Kids group inside or outside will have the appropriate environment • kids will have a chance of practical dramatics •self-directed learning, collaborating in a group, developing creativity and entrepreneurship Bachelor`s work includes 46 pages, 2 attachments and been used 30 literature sources.