5-6 gadu vecu bērnu radošās darbības sekmēšana rokdarbos
Author
Mūrniece, Natālija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Urdziņa-Deruma, Māra
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Autores Natālijas Mūrnieces kvalifikācijas darba ‘’ 5-6 gadu vecu bērnu radošās darbības sekmēšana rokdarbos ‘’ mērķis ir izpētīt radošās darbības sekmēšanas iespējas rokdarbos pirmsskolā 5-6 gadus veciem bērniem. Pētījuma uzdevumi ir analizēt dažādu autoru literāri teorētiskās atziņas par radošumu, radošo darbību un tās attīstību pirmsskolas vecumā. Pētījuma teorētiskā daļa balstās uz K. Robinsona, R. Fišera, V. Hibneres, B. Frīdenbergas , D. Lieģenieces un citu autoru atziņām. Pētījuma empīriskā daļa balstās uz vecāku anketēšanas rezultātiem un praktisko pētījumu, kurā piedalās 12 bērni vecumā no 5-6 gadiem. Pētījuma sākumā tika veikta bērnu novērošana kā arī pēc izstrādātajiem bērnu snieguma rādītāju kritērijiem tika identificēts bērnu radošuma attīstības līmenis. Pētījuma turpinājumā tika vadītas rokdarbu nodarbības, kam sekoja atkārtota bērnu novērošana pēc izstrādātajiem kritērijiem un analizēti iegūtie dati. Pētījuma laikā tika atbildēts uz izvirzīto pētījuma jautājumu - vai rokdarbi sekmē radošo darbību bērniem vecākajā pirmsskolas vecumā no kā var secināt, ka radošā darbība tiek sekmēta, ja pirmsskolā strādājošie skolotāji būs radoši, aktīvi un darboties griboši, izmantos un piedāvās berniem daudzveidīgus materiālus, un tehniskos paņēmienus bērnu radošai darbībai, bērniem būs iespēja izteikt un īstenot savas idejas patstāvīgi darbojoties. Darbs sastāv no 74 lappusēm, ietverot 12 attēlus, 3 tabulas, 9 pielikumus un 40 literatūras avotus. Atslēgas vardi: 5-6 gadu veci bērni, rokdarbu nodarbības, radošums, radošā darbība, radošuma attīstība, radošās darbības veicināšanas metodes. Goal of the qualification paper “Manual training as a creativity booster in 5-6-year-old children” by the author Natālija Mūrniece is to study possibilities of promoting creativity during manual training classes in 5-6 year-old children. Research tasks are to analyse literary theoretical findings of different authors about creativity, creative work and its development during preschool years. Theoretical section of this research is based on findings by K. Robinson, R. Fisher, V. Hibnere, B. Frīdenberga, D. Lieģeniece and other authors. Empirical section of this thesis is based on parent questionnaire results and practical research, in which 12 children in the respective age group (5-6-year-olds) took part. In the beginning of the research the children were observed and creativity level based on pre-established creativity performance criteria was identified. Further manual training lessons were held that were followed by repeated observation and analysis of the acquired data. Research question – whether manual training promote creativity in children of preschool age – was answered during the research, allowing to conclude that creativity is promoted, if preschool teachers are creative, active and proactive, use and offer diverse materials and technical approaches to the children, therefore children would become capable of formulating and implementing their ideas while working independently. Thesis consists of 74 pages, including 12 pictures, 3 tables, 9 appendices and 40 references. Key words : 5-6 year old children, manual activity lessons, creativity, creative activity, development of creativity, creative activities promotion methods.