2-3 gadus vecu bērnu vārdu krājuma pilnveide darba situācijās pirmsskolā
Author
Anderšmite, Guna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tauriņa, Agrita
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Gunas Anderšmites bakalaura darbs “2-3 gadus vecu bērnu vārdu krājuma pilnveide darba situācijās pirmsskolā’’ ir izstrādāts Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes programmā ‘’Skolotājs’’apakšprogrammā “Pirmsskolas un sākumskolas skolotājs”, asoc.prof. Dr.paed. Agritas Tauriņas vadībā. Atslēgas vārdi: leksika, psihe, psihiskie procesi, uztvere, identitāte, identitātes difūzija, izziņas procesi, metodes, paņēmieni, komunikācija, prasmes, iemaņas, kognitīvie procesi, ortoēpija, dialogs, monologs, morfoloģija, sintakse, analīze, sintēze. Teorētiskā darba daļa: Izzinātas pirmsskolas vecuma bērnu fiziskās un psihiskās attīstības īpatnības, izziņas procesu attīstības veicināšanas paņēmieni bērnu vārdu krājuma paplašināšanā rotaļnodarbībās pedagoģiskajā procesā. Izpētīta bērnu vārdu krājuma paplašināšana rotaļnodarbībās, rotaļās, didaktiskās spēlēs, spēlēs dabā pastaigu laikā. Izpētīta literatūra par valodas apguves iespējām jaunākajā pirmsskolas vecumā, izzināts, kādām jābūt bērnu runas prasmēm šajā vecumā, tika analizēta literatūra par runas un valodas apguves likumsakarībām bērniem jaunākā pirmsskolas vecumā. Izplānotas rotaļnodarbības, sameklētas rotaļas, spēles, didaktiskās rotaļas grupas telpā, pastaigu laikā dabā bērnu vārdu krājumu paplašināšanai. Darbā izmantoti latviešu, ārzemju autoru zinātniskie pētījumi, atziņas un metodes par bērnu vārdu krājuma paplašināšanas iespējām rotaļnodarbībās izziņas darbībā. Empīriskā darba daļa: Pētījums tika veikts jaunākajā pirmsskolas vecuma grupā ar bērniem no diviem līdz trīs gadiem, tika analizētas bērnu runas prasmes, vārdu krājums, rezultāti apkopoti tabulās. Rotaļnodarbībās pedagoģiskajā procesā tika izmantoti dažādi paņēmieni un metodes, sameklētas dažādas rotaļas, bērnu vecumam atbilstoša daiļliteratūra– tautas pasakas, stāstiņi, tautasdziesmas, skaitāmpantiņi, pirkstiņrotaļas bērnu vārdu krājuma un runas attīstības apsekošanai. Rezultāti tika salīdzināti pētījuma sākumā un pētījuma beigās, izveidoti grafiskie attēli, pētījuma rezultāti apkopoti. Pētījuma rezultāti parāda, ka notikušas izmaiņas bērnu runas un valodas attīstībā, bērnu vārdu krājums paplašinājies. Bakalaura darba apjoms 73 lappuses, analizēti 55 literatūras avoti. Darba skaidrošanai tiek izmantotas 6 tabulas, 13 attēli, 4 pielikumi. The bachelor’s thesis of Guna Anderšmite, “Development of the vocabulary of children aged 2-3 in pre-school work situation” has been written under the direction of .assoc. prof. Dr.paed.Agrita Tauriņa in the subprogramme “Pre-school and elementary school teacher” of the programme “Teacher” of the Latvian University faculty of Pedagogy, Psychology and Arts. Keywords: vocabulary, psyche, psychic processes, perception, identity, identity diffusion, methods, techniques, communication, skills, abilities, cognitive processes, orthoepy, dialogue, monologue, morphology, syntax, analysis, synthesis. Theoretical part: determined the peculiarities of children’s physical and psychical development, methods of promoting the development of cognitive processes in expanding children's vocabulary in play lessons in the pedagogical process. Researched ways to increase the vocabulary of children during play lessons, playing, didactical games, playing in the nature during walks. Researched literature about ways to learn language at the youngest pre-school age, what language skills should children have during this age; literature about language and speech development’s regularities for children in the youngest pre-school age was analysed. Play lessons were planned, plays, games, didactical plays in the premises of the group and during walks in the nature for increasing the vocabulary of children were found. Scientific research, findings, and methods for ways to increase the vocabulary of children during play lessons in cognitive activities of Latvian and foreign authors were used in the thesis. Empirical part: the research was done in a group of youngest pre-school children aged two to three years, the children’s skills of speech, vocabulary were analysed, the results were compiled in tables. During play lessons in the pedagogical process different methods and techniques were used, games and belles-lettres appropriate to the children’s age – folk tales, stories, folk songs, rhymes, finger-games – were found for surveying the children’s vocabulary and speech development. The results were compared in the beginning and the end of the research, graphic images were made, the results of the research compiled. The results of the research show that changes in the children’s speech and language development have happened, vocabulary has increased. The thesis consists of 73 pages, 6 tables, 13 images, 4 appendixes. 55 literature and information resources were used.