Literārie darbi- līdzeklis vecākā pirmsskolas vecuma bērnu radošuma atraisīšanai un sekmēšanai
Author
Skulte, Sanita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba temats: Literārie darbi – līdzeklis vecākā pirmsskolas vecuma bērnu radošuma atraisīšanai un sekmēšanai Darba autore: Sanita Skulte. Darba mērķis: Pētīt vecākā pirmsskolas vecuma bērnu radošuma veidošanos literāro darbu iepazīšanas procesā. Darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās daļas. Teorētiskajā daļā analizēta un raksturota zinātniskā literatūra par radošuma attīstību no dažādu zinātnieku un pedagogu viedokļa, akcentējot radošuma attīstību kā vienu no svarīgākajiem uzdevumiem pirmsskolā. Detalizētāk raksturoti personības un radošuma attīstības posmi un aspekti pirmsskolas vecuma bērniem. Darbā ir pētīta un teorētiski raksturota literāro darbu ietekme un nozīme radošuma attīstībā tieši vecākā pirmsskolas vecuma bērniem. Empīriskajā daļā ir atspoguļots pētījums par bērnu radošuma attīstību, ir sniegts pētījuma metodoloģijas apraksts, izstrādāti radošuma raksturošanas un vērtēšanas kritēriji, kas sniedz iespēju vērtēt bērnu radošumu, tā attīstības līmeni gan pētījuma sākumā, gan pētījuma beigās. Iegūtie rezultāti ir analizēti un atspoguļoti tabulās un diagrammās. Pētījuma gaitā apstiprinājās izvirzītā hipotēze: Literārie darbi atraisa un sekmē bērna radošumu, ja: •tiek radīta interese par literāro darbu; •tiek atbalstītas bērnu idejas, pašizpausme. Darba struktūra: ievads, 2 nodaļas, 24 attēli, 5 tabulas, secinājumi, priekšlikumi, izmantotās literatūras un informācijas avoti 43 (no tiem 10 svešvalodā), 6 pielikumi. Atslēgas vārdi: radošums, radošā rotaļa, literatūra, vecākais pirmsskolas vecums, lieterārie darbi. Darba apjoms: 62 lapas. Title of the study: Works of literature - a tool for developing and encouraging creativity amongst older preschooler children. Author: Sanita Skulte. The aim of the study: To study the development of creativity amongst older preschoolers as they get acquainted with works of literature. The study consists of two parts – theoretical and empirical. In the theoretical part of the study, the scientific literature that covers the development of creativity made by different researchers and pedagogues was analyzed and described. The development of personality and creativity stages and aspects of it amongst preschoolers have been described in greater detail. In this study, the influence of works of literature specifically for older preschoolers is studied and theoretically described. In the empirical part of the study depicts the development of creativity in children, the description of the methodology is given, the criteria for creativity description and scaling has been created, that allows to evaluate the child's creativity, the level of its development at the start and the end of the study. The results attained are analyzed and depicted in tables and diagrams. During the research a hypothesis was developed: the works of literature open up and encourages a child's creativity if: • interest in literary work is created; • children's ideas and self-expression are supported. The structure of the study: introduction, two sections, 24 images, 5 tables, conclusion, suggestions, literature review, and source of references 43 in total (from which 10 are in foreign language), 6 appendixes. Keywords: creativity, creative game, literature, older preschoolers. Total page count: 62 pages