• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nozīmes veidošana attēlos: lingvistiskā un paralingvistiskā perspektīva

Thumbnail
View/Open
306-79837-Apalais_Eriks_ea13080.pdf (1.393Mb)
Author
Apaļais, Ēriks
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Roziņa, Gunta
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba mērķis ir izpētīt, kā attēlu nozīmi iespējams interpretēt noteiktā kontekstā. Pētījums reaģē uz galējās interpretācijas problemātiku un ierosina skatīt Čārlza Pīrsa zīmju teoriju kā instrumentu, kas ļauj analizēt nozīmes radīšanas un interpretācijas procesualitāti noteiktas situācijas un kultūras kontekstā. Tiek pētīti četri atšķirīgi attēlu gadījumi (Hilma af Klinta, Sajs Tvomblijs, Gerhards Rihters un Vija Celmiņa), piemērojot mainīgos konteksta lielumus un Pīrsa zīmju klasifikācijas. Vijas Celmiņas intervijas fonētiskā un runātā diskursa analīze liecina, ka mākslinieces runātais teksts var attīstīt uztvērēja priekšzināšanas, kas būtiski ietekmē attēla nozīmes interpretāciju.
 
The purpose of this research is to study how artworks’ meaning may be interpreted in specified contexts. The research responds to the problematics of the final interpretant and proposes Charles Peirce’s sign theory as a tool that allows us to analyze the processuality of meaning creation and interpretation in situational and cultural contexts. Four pictures by Hilma af Klint, Cy Twombly, Gerhard Richter and Vija Celmins are studied, applying context variables and Peirce’s sign classifications. Results show that phonetic and spoken discourse analysis of artists’ interviews may develop a receiver’s background knowledge for picture-meaning interpretation.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/53594
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV