Kultūras izpratnes sekmēšanas iespējas 5 - 6 gadīgu bērnu audzināšanā pirmsskolā
Author
Plāne, Agita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba temats: Kultūras izpratnes sekmēšanas iespējas 5 – 6 gadīgu bērnu audzināšanā pirmsskolā. Bakalaura darba autors: Agita Plāne Darba zinātniskais vadītājs: Doc. Dr. paed. Gunta Siliņa – Jasjukeviča Pētījuma mērķis: Teorētiski pētīt 5 – 6 gadīgu bērnu kultūras izpratnes sekmēšanas iespējas pirmsskolā. Pētījuma hipotēze: 5 – 6 gadīgu bērnu kultūras izpratne tiek sekmēta, ja • Skolotājs izmanto kultūrizpratni veicinošu saturu un metodiku; • Bērni tiek iesaistīti pieredzes izvērtēšanā. Pētījuma uzdevumi: 1. Raksturot pirmsskolas vecuma bērnu attīstības un kultūras mijsakarības; 2. Analizēt kultūras izpratnes jēdzienu; 3. Raksturot kultūras izpratnes jomu izglītības reformas kontekstā; 4. Teorētiski pētīt kultūras izpratnes sekmēšanas iespējas literatūras, vizuālās mākslas un mūzikas nodarbībās pirmsskolā; 5. Veikt skolotāju intervijas, lai pētītu viņu pieredzi; 6. Veikt bērnu kultūrizpratnes novērojumu pēc iepriekš izvirzītiem kritērijiem (Meteņu tradīcijas); 7. Apkopot pētījuma rezultātus un izdarīt secinājumus. Bakalaura darbs sastāv teorētiskās daļas un pētījuma, secinājumiem, izmantotās literatūras un pielikumiem. Darba teorētiskajā daļā tiek analizētas dažādu autoru atziņas par kultūras izpratni, to veicinošu mācību saturu. Dots 5 – 6 gadīgu bērnu psiholoģiskais un fiziskais raksturojums pētāmās problēmas aspektā, kā arī raksturots kultūras izpratnes jēdziens saistībā ar Meteņu dienas tradīcijām. Darba praktiskajā daļā, pamatojoties uz apgūto teoriju, veikts pētījums par bērnu kultūras izpratnes sekmēšanas izpēti pirmsskolā. Pētījuma rezultātā konstatēts, ka bērniem kultūras izpratne ir uzlabojusies, tādējādi apstiprinot sākotnēji izvirzīto hipotēzi. Bakalaura darba apjoms: 4 tabulas, 15 attēli, 68 literatūras avoti, 3 pielikumi. Pētījuma bāze: X pirmsskolas izglītības iestāde Atslēgas vārdi: kultūra, kultūras izpratne, pirmsskola, 5 – 6 gadīgi bērni, Meteņdienas tradīcijas. Bachelor paper’s topic: The potential of futhering cultural awareness in education of 5–6-yearold children in pre-school. The author of the bachelor paper: Agita Plane The scientific advisor of the paper: Doc. Dr. paed. Gunta Silina – Jasjukevica The aim of the research: To study theoretically the possibilities of futhering cultural awareness of 5 – 6-year-old children in pre-school. The hypothesis of the research: The cultural awareness of 5 – 6-year-old children is futhered if • The teacher uses contents and methodology that conducts cultural awareness; • Children are involved in evaluation of the experience. The tasks of the research: 1. To characterize developmental and cultural interrelationships of pre-school children; 2. To analyze the concept of cultural awareness; 3. To characterize the field of cultural awareness in context of the educational reform; 4. To study theoretically possibilities of futhering cultural awareness in literature, arts and music lessons in pre-school; 5. To interview teachers in order to study their experiences; 6. To perform observation of children’s cultural awareness by previously nominated criteria (the traditions of Meteni); 7. To summarize the results of the research and draw conclusions. The bachelor paper consists of the theoretical part and the research, conclusions, literature sources and appendix. Different authors quotes about cultural awareness and scholastic contents that promote it are analyzed in the theoretical part of the paper. In the aspect of the studied topic is given psychological and psysical characteristics of 5 – 6-year-old children as well as characterised the concept of cultural awareness in connection with the traditions of Meteni day. In the practical part of the paper, basing on the theory learned, is carried out a research on possibilities of futhering children’s cultural awareness in pre-school. As a result of the research it was stated, that children’s cultural awareness was improved, thus confirming previously stated hypothesis. Volume of the bachelor paper: 4 tables, 15 pictures, 68 literature sources, 3 appendixes. The basis of the research: X pre-school Key words: culture, cultural awareness, pre-school, 5 – 6-year-old children, traditions of Meteni.