Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu kritiskās domāšanas sekmēšana pedagoģiskajā procesā
Author
Golovina, Anna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba temats: Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu kritiskās domāšanas sekmēšana pedagoģiskajā procesā. Autore: Anna Golovina Pētījuma mērķis ir teorētiski un praktiski izzināt vecākā pirmsskolas vecuma bērnu kritiskās domāšanas veicināšanas iespējas, sistemātiski un mērķtiecīgi plānojot pedagoģisko procesu pirmsskolā. Bakalaura darbs sevī ietver teorētisko un empīrisko daļu. Teorētiskajā daļā, pamatojoties uz A.Šteinbergas (2013), D. Dzinteres (2002), Ž.Bērziņas (2016), R.Fišera (2005), I.Kraģa (2019), V.Purēna (2017), L.Rutkas (2012), Z.Rubenes (2004), E. Krastiņas (2004), Ž. Bērziņas (2016), H. Gudjona (2007), autoru kolektīva Z.Oliņas, D.Namsones, I.Frances, I.Čakānes, P.Pestova u.c.(2018), kā arī citu autoru zinātniskajām atziņām, tika analizēts pedagoģiskais process pirmskolā kritiskās domāšanas veicināšanai. Ņemot vērā zinātniskās atziņas, tika secināts, ka vecākā pirmsskolas vecuma bērniem kritiskā domāšana veiksmīgāk sekmējas tad, ja pedagogs pareizi formulē mācību situācijas, kas rosina bērnus domāt, kā arī bērniem tiek nodrošināta vide, kurā bērns spētu pašmotivēti darboties ar iespēju izvēlēties darbību secību. Pedagogam jāorganizē bērncentrēts pedagoģiskais process, lai bērnu domāšanas attīstība sekmētos, ņemot vērā individuālās spējas un vajadzības. Empīriskajā daļā praktiski tika novēroti bērni dienas rita laikā pētījuma sākumā, kā arī sistemātiski un mērķtiecīgi tika pārveidots un pielāgots pedagoģiskais process pētījuma laikā. Pētījuma sākumā tika izvirzīta hipotēze, kas apstiprinājās pētījuma laikā. Ar bērniem tika veiktas pārrunas par jaunieviesumiem un gūta atgriezeniskā saite. Pētījuma beigās tika apkopoti pētījumā gūtie rezultāti, kas tika salīdzināti ar rezultātiem pētījuma sākumā. Veikta analīze un apkopoti rezultāti. Bakalaura darbs sastāv no ievada, 2 nodaļām un 8 apakšnodaļām, tajā ietverti 17 attēlu, 7 tabulas, 3 pielikumi, izmantoti 49 literatūras avoti. Darba apjoms - 59 lapaspuses. Subject of bachelor's work: Promoting critical thinking of older preschool children in the pedagogical process. Author: Anna Golovina The aim of the study is to study theoretical and practical ways of promoting critical thinking for older preschool children, systematically and purposefully planning the pedagogical process in preschool. The bachelor's work includes theoretical and empirical parts. In the theoretical part, based on A. Šteinberga (2013), D. Dzintere (2002), Ž.Bērziņa (2016), R.Fisher (2005), I.Kraģis (2019), V.Purēns (2017), L. Rutka (2012), Z.Rubene (2004), E. Krastiņa (2004), Ž. Bērziņa (2016), H. Gudjons (2007), collective author Z.Oliņa, D.Namsone, I.France, I. Čakāne, P.Pestovs, etc. (2018), as well as other authors, analysed the pedagogical process in pre-school to promote critical thinking. In the light of scientific knowledge, it was concluded that critical thinking for children of the older pre-primary age is more successful when the teacher correctly formulates teaching situations that encourage children to think, as well as providing children with an environment in which the child is able to self-motivate with the option of choosing the sequence of actions. A child-centred pedagogical process should be organised by the teacher so that the development of children's thinking can be encouraged, taking into account individual abilities and needs. In practice, children were observed in the empirical part during the day morning at the beginning of the study, and the pedagogical process was systematically and purposefully modified and adapted during the study. A hypothesis was raised at the beginning of the study, which was confirmed during the study The children were consulted on the developments and feedback was learned. At the end of the study, the results of the study were compiled, compared with the results at the beginning of the study. Analysis carried out and aggregated results. The work of the Bachelor consists of introductory sections, 2 chapters and 8 subdivisions, including 17 images, 7 tables, 3 annexes and 41 literature sources, 3 in Russian, 4 in English, 2 in Danish, 4 in German and 2 Internet resources, 59 pages of work.