Runas attīstības veicināšana ar alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas līdzekļiem 7-8 gadus veciem bērniem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem
Author
Anstrauta, Agate
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Anoško, Lūcija
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Darba nosaukums: Runas attīstības veicināšana ar alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas līdzekļiem 7 – 8 gadus veciem bērniem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem Darba autore: Agate Anstrauta Darba zinātniskā vadītāja: Mg.paed. Lūcija Anoško Darbs sastāv no: 63 lappusēm, ievada, 5 nodaļām, teorētiskās daļas, praktiskās daļas, nobeiguma un secinājumiem, 30 attēliem, 3 tabulām, 2 pielikumiem. Pētījuma mērķis: teorētiski aprakstīt, analizēt un praktiski pārbaudīt runas attīstību 7 – 8 gadus veciem bērniem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem, izmantojot alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas līdzekļus. Teorētiskajā daļā darba autore ir iepazinusies un pētījusi dažādu zinātnisko literatūru un analizējusi dažādu autoru pētījumus un atziņas par 7 – 8 gadus vecu bērnu raksturojumu veselumā, 7 – 8 gadus vecu bērnu ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem raksturojumu, sīkāk apskatot šo bērnu runas attīstības īpatnības, kā arī sīkāk pētīta alternatīvā un augmentatīvā komunikācija – tās veidi, izvēle un pielietojums bērniem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem. Praktiskajā daļā veikta 7 – 8 gadus vecu bērnu ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vecāku, kā arī pedagogu, logopēdu un citu speciālistu anketēšana, lai izpētītu, kādi alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas līdzekļi tiek izmantoti komunikācijā ar 7 – 8 gadus veciem bērniem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem. Pētījuma rezultāti ir apkopoti 3 tabulās un 30 attēlos. Darba nobeigumā ir izdarīti secinājumi un sniegti ieteikumi bērnu vecākiem, pedagogiem, logopēdiem un atbalsta personālam. Name of the work: promoting of speech by alternative and augmentative communication in children of 7 - 8 years with severe mental retardation. The work author: Agate Anstrauta. Supervisor: Mg.paed. Lūcija Anoško. Work consists of: 63 pages, introduction, 5 chapters, the theoretical part, the practical part, conclusions and observations, 30 pictures, 3 tables, 2 annexes. The aim of this research: to theoretically describe, analyse and practically confirm speech development for 7 - 8 year old children with severe mental retardation, using alternative and augmentative communication. In the theoretical part, the author has approached and conducted research into various scientific works of literature and analysed several authors' research and conclusions on the characteristics of 7-8 year old children in general, the characteristics of 7-8 year old children with severe mental retardation, closely imploring into the features of the speech development of these children, as well as closely researching alternative and augmentative communication - its types, choice, and use for children with severe mental retardation. In the practical part, a survey of the parents, educators, as well as speech therapists of 7-8 year old children with severe mental retardation has been conducted to explore the ways in which alternative and augmentative communication are used in communication with 7-8 year old children with severe mental retardation. The results of this research are compiled in tables, images, and charts. At the end of this thesis conclusions were made and suggestions were drawn up for the parents, educators, speech therapists, and the support staff of the children. Key words: 7 - 8 year old children, severe mental retardation, alternative and augmentative communication, speech development.