Show simple item record

dc.contributor.advisorMiltuze, Anika
dc.contributor.authorJerofejeva, Adrija Lauma
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2021-02-11T02:01:55Z
dc.date.available2021-02-11T02:01:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.other80255
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/53998
dc.description.abstractBakalaura darba pētījuma mērķis bija noteikt saistības starp vecāku izmantotajām disciplinēšanas tehnikām un vecāku kompetences izjūtu pirmsskolas vecuma bērnu vecākiem. Pētījumā piedalījās 50 vecāki (44 mātes un 6 tēvi), kuriem vismaz viens bērns ir vecumā no 3 līdz 5 gadiem (25 meitas un 25 dēli: 23 bija 3 gadīgi, 16 bija 4 gadīgi un 11 bija 5 gadīgi). Tika veikts korelatīvs pētījums, izmantojot instrumentus: “Vecāku kompetences izjūtas skala” (Parenting sense of competence scale, Johnston & Mash, 1989). Latviešu valodā skalu adaptējušas I. Skreitule – Pikše, S. Sebre (Skreitule-Pikše, I., Sebre, S., 2008) un “Aptauja par disciplinēšanas tehnikām”, kas ir izveidota šī pētījuma vajadzībām. Tā ir veidota, balstoties uz aptaujām par disciplinēšanu un bērnu audzināšanu (Alabamas audzināšanas aptauja (Alabama Parenting Questionnaire, Frick, Shelton, & Wooton, 1996; Latvijā adaptējusi L. Kalniņa, 2006); Disciplīnas dimensiju aptauja (The Dimensions Of Discipline Inventory; Straus, M. A., Fauchier, A., 2007); Disciplīnas aptauja (The Discipline Survey; Socolar, R., Savage, E., Devellis R. F., Evans, H., 2004)), kā arī uz pētījumiem un rakstiem par bērnu disciplinēšanu (Smith, et. al, 2004, Harris, et al., 2015, O’Leary, Poulos, Devine, 1972). Tika konstatētas statistiski nozīmīgas negatīvas saistības Kopējai vecāku kompetencei ar tādām neefektīvām disciplinēšanas tehnikām kā Kaunināšanu, Rājienu izteikšanu, Fizisku sodīšanu, Kādas lietas atņemšanu vai aizliegšanu piedalīties kādā aktivitātē un Ignorēšanu. Vecāku kompetences izjūtas skala Apmierinātība ar vecāku lomu uzrādīja negatīvu statistiski nozīmīgu saistību ar visām neefektīvajām Disciplinēšanas tehnikām- Kaunināšanu, Rājienu izteikšanu, Fizisku sodīšanu, Kādas lietas atņemšanu vai aizliegšanu piedalīties kādā aktivitātē, Negatīvas uzvedības stiprināšanu un Ignorēšanu. Vecāku kompetences izjūtas skala Efektivitāte uzrādīja negatīvu statistiski nozīmīgu korelāciju tikai ar divām neefektīvām disciplinēšanas tehnikām, ar Kaunināšanu un Ignorēšanu. Vecāku kompetences izjūtas skala Apmierinātība uzrādīja arī negatīvu statistiski nozīmīgu saistību ar vienu efektīvu disciplinēšanas tehniku- “Time-out”.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to explore the relationship between preschool parents used discipline techniques and sense of parental competence. Data was collected from 50 parents (44 mothers and 6 fathers) with at least one child aged 3 to 5 years (25 daughters and 25 sons: 23 were 3 years old, 16 were 4 years old and 11 were 5 years old). The following tools were used in current correlative study: 1.“Parenting Sense of Competence Scale” (Parenting Sense of Competence Scale, Johnston & Mash, 1989). This scale was adapted in Latvian by Inga Skreitule-Pikse and Sandra Sebre (Skreitule-Pikse & Sebre, 2008). 2.“Survey on disciplinary techniques”, it has been established for the purposes of this study. It is based on surveys on discipline and parenting (Alabama Parenting Questionnaire (Alabama Parenting Questionnaire, Frick, Shelton, & Wooton, 1996; Adapted in Latvian by L. Kalnina (Kalnina, 2006); The Dimensions of Discipline Inventory (Straus, M. A., Fauchier, A., 2007); The Discipline Survey (Socolar, R., Savage, E., Devellis R. F., Evans, H., 2004)), and on research and articles on child discipline (Smith, et. al, 2004, Harris, et al., 2015, O’Leary, Poulos, Devine, 1972). A statistically significant negative association was found between Total Parental Competence with ineffective disciplinary techniques such as Shame, Reprimand, Physical Punishment, Deprivation of a Thing or Inhibition of an Activity, and Ignoring. Parental Competence Scale Satisfaction with the role of parents showed a negative statistically significant relationship with all ineffective disciplinary techniques - Shame, Reprimand, Physical Punishment, Deprivation of a Thing or Inhibition of an Activity, Strengthening Negative Behavior and Ignoring. Parental Competence Scale Effectiveness showed a negative statistically significant correlation with only two ineffective disciplinary techniques- Shame and Ignoring. Parental Competence Scale Satisfaction also showed a negative statistically significant relationship with one effective discipline technique - “Time-out”.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsiholoģija
dc.subjectdisciplinēšanas tehnikas
dc.subjectvecāku kompetences izjūta
dc.subjectpirmsskola
dc.subjectvecāki
dc.titleIzmantoto disciplinēšanas tehniku saistība ar vecāku kompetences izjūtu pirmsskolas vecuma bērnu vecākiem
dc.title.alternativeRelationship between Preschool Parents Used Discipline Techniques and Sense of Parental Competence
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record