Saprotamas valodas lietojums valsts pārvaldes iestāžu mājaslapās. Labklājības ministrijas padotības iestāžu piemērs
Author
Bernharde, Anna
Co-author
Latvijas Universitāte. Biznesa, vadības un ekonomikas fakultāte
Advisor
Seimuškāne, Lilita
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Sabiedrība no publiskās varas institūcijām (parlamenta un publiskās pārvaldes) kopumā sagaida saprotamus un pamatotus skaidrojumus par pieņemtajiem lēmumiem un notikumiem valstī. Šo informāciju iestādes sabiedrībai nodrošina ne tikai caur ziņu raidījumiem un rakstiem avīzēs vai publikācijām tiešsaistes ziņu lapās, bet arī savās mājaslapās. Ņemot vērā to, ka pasaule kļūst arvien digitālāka, ikvienam mājaslapas uzturētājam, ieskaitot publiskās pārvaldes iestādes, ir nepieciešams pilnveidot šo informācijas kanālu. Valsts pārvaldes iestāžu uzdevums ir nodrošināt sabiedrībai nepieciešamo informāciju saprotamā valodā, neskatoties uz informācijas straujo un mainīgo vidi. Turklāt „saprotamas valodas“ lietojumu pieprasa divi no labas pārvaldības principiem – pārredzamība un atklātība. Šī maģistra darba ietveros jēdziens „saprotama valoda“ apzīmē gan „vienkāršo valodu“, gan „vieglo valodu“. Maģistra darba mērķis ir izanalizēt valodas lietojuma atbilstību „vienkāršās valodas“ un „vieglās valodas“ standartiem Labklājības ministrijas (LM) padotības iestāžu mājaslapās par informāciju, kas publicēta laika posmā no 2020. 1. marta līdz 2021. gada 1. martam, kā arī izstrādāt priekšlikumus „saprotamas valodas“ lietojuma pilnveidei. Pētījuma rezultātā secināts, ka VSAA, VDI, VDEĀVK un VBTAI mājaslapās sniegtā informācija daļēji atbilst vai gandrīz pilnīgi „vienkāršās valodas“ standartiem, tomēr iestādēm problemātiskāka ir informācijas sagatavošana atbilstoši „vieglās valodas“ standartiem. Ņemot vērā, ka vienas no biežāk sastopamajām kļūdām bija saistītas ar nepietiekamu pārbaudi pirms tekstu publicēšanas, maģistra darba autore ieteiktu tekstu autoriem veltīt vairāk laika to pārbaudei. Maģistra darbs sastāv no ievada, četrām nodaļām, secinājumiem un priekšlikumiem, izmantotās literatūras saraksta un pielikumiem. Darba pamatteksts izklāstīts 87 lappusēs. Darbā iekļauti seši attēli, 18 tabulas, seši pielikumi. Literatūras sarakstā iekļautas 119 vienības, ieskaitot empīriskajā daļā analizētos tekstus (31 vienība). The society expects understandable and founded explanations about the decisions made and events taking place in the country from public administration institutions (the parliament and the public administration in general). The institutions provide the information not only through news broadcasts and articles in newspapers or publications on online news websites, but also on their own websites. As the world becomes more digital, every website provider, including public administration institutions, must improve this information channel. The task of public administration institutions is to provide the society with the necessary information in an “understandable language”, despite the rapid and changing information. Besides, two good governance principles – transparency and openness – require the use of an “understandable language”. In the context of this master's thesis, “understandable language” stands for both the “plain language” and the “easy-to-read language”. The aim of the study is to analyze the compliance with standards of both the “plain language” and the “easy-to-read language” in information published on the websites of four institutions subordinated to the Ministry of Welfare (LM) from 1 March 2020 to 1 March 2021, as well as to develop proposals for improving the use of an "understandable language". As a result of the study, the conclusion was drawn that the information provided published on websites of the VSAA, VDI, VDEĀVK and VBTAI partially or almost completely corresponds to “plain language” standards, however, the institutions had problems with writing information according to the “easy-to-read language” standards. Considering that one of the most common mistakes were made due to insufficient proofreading, the author of this master’s thesis would recommend that the authors do devote more time to proofreading the texts. The master's thesis consists of an introduction, four chapters, conclusions and proposals, a list of literature used and annexes. The text of the work is set out in 87 pages. The work includes six images, 18 tables, six attachments. The list of literature used includes 119 sources, including the texts analyzed in the empirical part (31 sources).