Logopēdiskās pasakas 5 - 6 gadus veciem bērniem skaņu izrunas pilnveidei
Автор
Supe, Sintija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Laganovska, Egija
Дата
2021Metadata
Показать полную информациюАннотации
Maģistra darba nosaukums ir “Logopēdiskās pasakas 5 – 6 gadus veciem bērniem skaņu izrunas pilnveidei”. Pētījuma mērķis – izpētīt, kā metodiskais materiāls – autores sacerētās logopēdiskās pasakas sekmē bērnu skaņu izrunas pilnveidi pirmsskolā. Lai šo mērķi sasniegtu, sākotnēji autore analizēja un pētīja logopēdu, psihologu un valodnieku pētījumus un atziņas par skaņu izrunas traucējumiem, pasaku efektivitāti un nozīmi bērna attīstībā un izaugsmē. Temata aktualitāte tika balstīta uz Latvijas Logopēdu asociācijas datiem un S. Tūbeles, I. Miltiņas, G. Tomeles, T. Žorkova, A. Palapas, S. Lindenbergas un citu autoru pētījumiem, apkopotajiem datiem un pieredzi. Ir novērota un pētījumā pamatota tendence, ka runas un valodas problēmas bērniem nepaliek mazāk, bet norāda statistiski augstus rādītājus. Runas traucējumu dēļ bērns var justies neiederīgs sociālajā vidē, kas liecina, ka skaņu izrunas korekcija ir ļoti svarīga un ir nepieciešams meklēt efektīvākus, kā arī bērnam saistošus veidus, lai šo problēmu atrisinātu un viņš pilnvērtīgi varētu piedalīties saziņā un justies iederīgs sociālajā vidē. Tādēļ darba autore sava maģistra darba ietvaros vēlas vērst uzmanību ne tikai skaņu izrunas traucējumu pilnveidei, bet pati radīt materiālu, kas bērnam būtu noderīgs un pilnveidotu arī viņu psiholoģiski – logopēdiskās pasakas. Maģistra darba pētījuma dizains – gadījuma pētījums. Pētījuma bāze – 7 bērni ar skaņu izrunas traucējumiem, bērnu vecāki, logopēdi, 3 pētījumā iesaistītās izglītības iestādes logopēdi. Datu ieguves veidi bija pirmsskolas bērnu novērošana, dokumentu analīze, skaņu izrunas pābaude pirms un pēc koriģējoši attīstošās darbības, koriģējoši attīstošā darbība, datu apkopošana, rezultātu analīze. Atslēgas vārdi: 5 – 6 gadu veci bērni, logopēdija, pasaka, skaņas izrunas traucējumu pilnveide. Theme of the paper is " Speech therapy tales to improve sound pronunciation of preschool children. " Aim of the research is to explore how the methodological materials – author's of the paper composed stories improve sound pronunciation of preschool children. To achieve the aim, author of the paper analyzed and explored researches and quotes of speech therapists, pscychologs and linguists about sound pronunciation disorders, the efficiency and significance of stories for children development and growth. The topicality of the paper is databased on Speech Therapists' Association of Latvia and S. Tūbeles, I. Miltiņas, G. Tomeles, T. Žorkova, A. Palapas, S. Lindenbergas and other authors researches, summmarized data and experience. There has been observed and justifyed tendency in the research that children speech and language problems do not reduce but indicate statistically high indicators. Speech disorders can make a child feel unsuitable in a social environment, which shows that sound pronunciation correction is very important and it is necessary to look for more effective ways as well as children binding ways to solve the problem and the child could fully fledged involve in communication and feel belonged in social enviroment. That is why the author of the paper withinn the framework of the Master's research wants to pay anttention not only to the sound pronunciation disorders improvement but create the material, which would be useful for children and also improved their psychological – speech therapy tales. The design of the Master’s is case study. The base of research - 7 children with sound pronunciation disorders, parents of the children, speech therapists, 3 in the research involved speech therapists of educational institutions. Methods of research were obsertvation of preschool children, analysis of documents, testing of sound pronuniation before and after corrective developing action, corrective developing action, data collection, analysis of the results. Key words: children aged 5 to 6 years, imrovement of sounds pronunciation, speech therapy, tales.