Vizuālā atbalsta izmantošana mācību procesa strukturēšanai skolēniem no 8 līdz 10 gadiem ar autiskā spektra traucējumiem
Author
Kairova, Lolita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbu “Vizuālā atbalsta izmantošana mācību procesa strukturēšanai skolēniem no 8 līdz 10 gadiem ar autiskā spektra traucējumiem” izstrādājusi Latvijas Universitātes Vispārīgās pedagoģijas specialitātes maģistrantūras 2. kursa studente Lolita Kairova. Darba zinātniskā vadītāja Dr. paed. Sarmīte Tūbele. Ievadā autore sniedz ieskatu par 8-10 gadus vecu bērnu ar autiskā spektra traucējumiem izglītbas iespējām un problēmām Latvijā, pamato tēmas aktualitāti, formulē darba mērķi, uzdevumus, hipotēzi un nosaka darbā izmantojamās metodes. Pētījuma mērķis ir, balstoties uz teorētiskiem zinātniskiem pētījumiem par bērnu ar autiskā spektra traucējumiem efektīvāku apmācību klasē, izmantojot vizuālā atbalsta palīglīdzekļus, kas ir piemēroti 8 -10 gadus veciem sākumskolēniem ar autiskā spectra traucējumiem, pielietot tos strukturizētā mācību procesā, veikt secinājumus par to efektivitāti skolēna paškontroles attīstībai, mācību kapacitātes izaugsmei, vēlamās uzvedības attīstīšanai. Pirmajā daļā tiek izskatīti bērnu vecumā no 8 līdz 10 gadiem galvenie attīstības aspekti, kā arī tiek analizēti teorētiskie pētījumi, tajā skaitā dziļāk izpētīti 8-10 gadus vecu bērnu ar AST attīstības īpatnības. Otrā daļā tiek izskatīti teorētiskie pamatojumi mācību stundas strukturēšanas lomai darbā ar sākumskolas vecuma posma bērniem ar autiskā spektra traucējumiem. Trešajā daļā tiek raksturota iespēja mācību stundas strukturēšanā bērniem ar AST izmantot vizuālā atbalsta palīglīdzekļus: attēlus, bildes, fotogrāfijas. Ceturtajā daļā tiek aprakstīta izmēģinājuma pētījuma norise, tiek analizēti rezultāti. Nobeigumā autore secina, ka, ja strukturētā mācību procesā darbā ar bērniem ar autiskā spektra traucējumiem izmanto vizuālos palīglīdzekļus, tad salīdzinoši ātri ir iespējams gūt pozitīvus rezultātus. Darbs kopumā izklāstīts 66 lpp, tajā izmantoti 74 literatūras avoti, un pievienoti 3 pielikumi un 6 tabulas. Atslēgvārdi: autisms, autiskā spektra traucējumi, mācību stundas strukturēšana, vizuālā atbalsta līdzekļi. Master's Thesis “Structuring the learning process by the use of visual support to Autistic Spectrum Disorder students aged from 8 to 10” has been developed by the Latvian University General Pedagogy faculty second year student Scientific supervisor is Dr. paed. Sarmīte Tūbele. In the Introduction part the Thesis’s author overviews educational options and their problems in Latvia for Autistic Spectrum Disorder students aged from 8 to 10, justifies the importance of the theme, set the goals, objectives and hypothesis, defines the methods of research. Based on theoretical scientific researches on the effective teaching of the Autistic Spectrum Disorder students aged from 8 to 10 in the class setting using visual support, the goal of the research is to imply it to structured learning process and conclude on it effective outcomes in student’s personal development of self-control, increase in learning capacity and positive behavior. Part One includes the overview of the main developmental features of children aged from 8 to 10, scientific research analysis, including more complex research of the children with Autistic Spectrum Disorder developmental features. Part Two includes theoretical speculations about the role of structured lesson in educational process of students with Autistic Spectrum Disorder aged from 8 to 10. Part Three includes the outline of options for using visual support tools, such as symbols, photos, in educational process of students with Autistic Spectrum Disorder aged from 8 to 10. Part Four includes the description of setting the educational science experiment and learning outcome results study. In Conclusion the Thesis author proves the positive results if imply the use of visual support for structured learning process for students with Autistic Spectrum Disorder aged from 8 to 10. In total Thesis includes 66 pages, 74 literature sources items, 3 appendices, 6 tables. Key words: autism, Autistic Spectrum Disorder, structured lesson, visual support tools.