Attieksmes veidošanās pret sevi un citiem 3-4gadīgiem bērniem pirmsskolas izglītības iestādes dienas ritā
Autor
Grīnīte-Laķevica, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Līduma, Anna
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba temats: Attieksmes veidošanās pret sevi un citiem 3-4gadīgiem bērniem pirmsskolas izglītības iestādes dienas ritā. Darba autore: Zane Grīnīte- Laķevica Darba vadītājs: Prof. Dr. paed. Anna Līduma Pētījuma aktualitāte: Strādājot pirmsskolas izglītības iestādē, darba autore novēroja, ka 3-4 gadīgie bērni jau prot atšķirt, kas ir labs, kas slikts, ko drīkst, ko nedrīkst, bet ne visiem ir iemācītas attieksmes pret sevi un citiem. Bērni neprot pilnvērtīgi pašapkalpoties, kā arī nav pietiekams zināšanu līmenis par sevi un citiem. Saskaroties ar šo problēmu, darba autore vēlējās padziļināti izpētīt gan teorētiski, gan praktiski. Pētījuma mērķis ir teorētiski un praktiski pētīt trīsgadīgu un četrgadīgu bērnu attieksmes pret sevi un citiem veidošanās pirmsskolas izglītības iestādes dienas ritā. Teorētiskajā daļā- tiek analizēta un pētīta zinātniskā literatūra par bērnu vecumposmu, attieksmes raksturojumu. Analizēti A. Šponas, G.Olporta, V.Zelmeņa u.c. autoru darbi, kas ir rakstījuši par attieksmēm. Teorētiskajā daļā ir izstrādāti attieksmes pret sevi un citiem kritēriji un rādītāji, pēc kuriem tiek veikts pētījums. Empīriskajā daļā- tiek pamatota metožu izvēle, veikta novērošana 19 bērniem, kuriem tiek veikts bērnu īss raksturojums, veikta 27 vecāku anketēšana, lai uzzinātu, vai bērniem, kuriem mājās tiek veicinātas attieksmes, ir augstāks rādītāju līmenis nekā pārējiem bērniem. Veikts pētījums, kurā pēc tam tiek salīdzināti un analizēti dati tabulās un diagrammās. Tiek secināts, ka šajā vecumposmā ir svarīgi apgūt zināšanas un pašapkalpošanās prasmes pret sevi un citiem, lai sekmētu attieksmes veidošanos. Atslēgas vārdi- attieksme, 3-4 gadīgi bērni, attieksmes maiņa, audzināšana, paradumi. Darba saturs- 53lpp, 16 attēli, 5 tabulas, 40 literatūras un informācijas avoti, 6 pielikumi. Subject of Bachelor’s thesis: Formation of attitude towards oneself and other 3 - 4 year old peers in pre - school educational institutions’ daily rhythm setting. Author of Bachelor’s thesis: Zane Grīnīte- Laķevica Supervisor: Prof. Dr. paed. Anna Līduma Topicality of the research: While working in a pre-school educational institution, the author noticed that 3-4 year old children already know how to distinguish what is good, what is bad, what is allowed, what is not, but not everyone has been taught how to treat themselves and others. Children do not know how to self-service themselves, as well as they do not have a sufficient level of knowledge about themselves and others. Faced with this problem, author wanted to study it in depth both theoretically and practically. Goal of the research was to theoretically and practically study the formation of three – year - old and four - year - old children 's attitudes towards themselves and others in pre - school education institutions’ daily rhythm setting. Theoretical part contains research and analysis of scientific literature reviewing age stages of child development, characteristics of attitudes. Author has analyzed A. Špona, G.Olports, V.Zelmenis and other authors’ scientific work, whom have researched child attitudes. In the theoretical part, the criteria and indicators of attitudes towards oneself and others were developed, according to which research was carried out. Empirical part contains justification of the choice of methods, observation of 19 children who were briefly described, as well as survey of 27 parents, which was conducted in order to find out whether children, whose attitudes are encouraged at home, show higher level of indicators than other children. A research was carried out, obtained results were compared and analyzed, visualized in tables and diagrams. It was concluded, that at this age stage of child development it is important to acquire knowledge and self – service skills, in order to encourage development of attitudes towards oneself and others. Key words: attitude, 3 – 4 year old children, attitude change, upbringing, habits. Contents of Bachelor’s thesis: 53 pages, 16 pictures, 5 tables, 40 sources of literature and information, 6 appendices.