Lasītprasmes sekmēšana skolēnam personīgi nozīmīgā darbībā 2.klasē
Author
Matisone, Inta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba mērķis ir pētīt lasītprasmes sekmēšanu skolēniem personīgi nozīmīgā darbībā 2. klasē. Pirmajā pētījumā daļā apkopotas un analizētas pedagogu, psihologu un sociologu atziņas, kā arī pētīti likumdošanas akti, kas attiecas uz lasītprasmes apguvi. Šajā daļā sniegts arī jaunākā skolas vecuma bērnu lasītprasmes raksturojums un tās apguves metodika 2. klasē. Balstoties uz teorētiskās literatūras analīzi, tika veikts pētījums par lasītprasmes attīstības iespējām skolēnam personīgi nozīmīgā darbībā. Empīriskā pētījuma rezultāti apstiprina izvirzīto hipotēzi, ka 2. klases skolēnu lasītprasme tiks sekmēta, ja to skolēns uztvers kā personīgi nozīmīgu mācību darbību; ja literāro darbu satura izvēlē tiks ņemtas vērā skolēna intereses; kā arī teksta analīzes procesā tiks izmantoti skolēna darbību rosinoši metodiskie paņēmieni. Pētījuma gaitā secināts, ka personīgi nozīmīga darbība ir jebkuras attīstības priekšnosacījums. Lasīšanas apguves procesā būtiska ir saistoša tekstu izvēle un metodika. Jāņem vērā, ka literārais materiāls vienlaikus veic vairākas funkcijas – tiek attīstīta skolēnu lasīšanas tehnika, veicināta izziņas un vērtību orientācijas funkcija. Bakalaura darba struktūra: ievads, 2 nodaļas, 9 apakšnodaļas, 5 tabulas, 3 attēli, 7 pielikumi, darba noslēgumā izvirzīti secinājumi un priekšlikumi. Darbā izmantoti 69 informācijas avoti, no tiem 19 svešvalodā. Darba apjoms: 71 lpp. Atslēgas vārdi: jaunākais skolas vecums; lasītprasme; personīgi nozīmīga mācību darbība. The aim of the bachelor’s paper is Promotion of reading skills in a personally important activity for the student in the 2nd grade. The first part of the study summarizes findings of teachers, psychologists and sociologists, which are then analyzed, and examines the legislation related to acquisition of reading skills. This part also provides a description of reading skills of children of the youngest school-age and the methodology of acquisition of said skills in the 2nd grade. Based on analysis of theoretical literature, a study was conducted on development of reading skills in activities that are personally important to the student. The results of empirical research confirm the hypothesis that reading skills of a 2nd grade student are promoted if he or she perceives it as a personally significant learning activity; if the interests of the student are taken into account in the selection of content of literary works; as well as methodological techniques that stimulate the student's activities are used in the text analysis process. In the course of research, it was concluded that a personally significant activity is a precondition for any development. Selection of a fascinating text and methodology are essential in the process of learning to read. It should be taken into account that literary material performs several functions simultaneously - students' reading technique is developed, the function of cognition and value orientation is promoted. Structure of the bachelor’s paper: introduction, 2 chapters, 9 subchapters, 5 tables, 3 figures, 7 appendices, conclusions and proposals. 69 sources of information were used in the creation of this paper, 19 of them in a foreign language. Volume of the paper: 71 pages. Keywords: youngest school age; literacy; personally important learning activity.