Show simple item record

dc.contributor.advisorRomenkova, Valentīna
dc.contributor.authorKlauģe, Madara
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2022-05-27T12:29:17Z
dc.date.available2022-05-27T12:29:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.other85078
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/57267
dc.description.abstractBakalaura darba temats: “ Pirmsskolas vecuma bērnu izziņas darbības motivācijas veicināšanas paņēmieni ”. Darba autore: Madara Klauģe. Darba mērķis ir noteikt rotaļu paņēmienu kā bērnu darbības motivācijas veicināšanas līdzekli. Mērķa sasniegšanai darba autore pēta dažādu literatūru, lai izpētītu motivācijas būtību, tās sekmēšanas pamatprincipus, iekšējās un ārējās motivācijas būtību (kādas darbības, vēlmes, izziņa un vajadzības to sekmē). Tika analizēta literatūra par bērna vecumposmiem un to vajadzībām šajā vecumposmā, lai noteiktu kāda vajadzība bērnam būtu jāsekmē, lai attīstītu viņa motivāciju uz darbību. Par teorētiskās daļas izstrādes bāzi tika izmantoti autoru pētījumi, kā V. Golumina (2007), J.Maļicka (2004), O.Nikiforovs (2014), V.Skujiņa (2000), A.Špona (2001) u.c. Tika pētīta un analizēta V.Jonītes autores darbā D. Holtereshinkera shēma, kurā tiek, uzsvērts, ka sensorie, emocionālie, sociālie un kognitīvie aspekti ir kā viens veselums un tos nevar atdalīt, lai motivācija attīstītos. Empīriskā pētījumā darba autore veic novērojumus grupā, kurā ir 18 bērni no tiem 8 meitenes un 10 zēni. Vērojot bērnus darbībā, tiek noteikts motivācijas līmenis grupai kopumā un katram bērnam atsevišķi. Lai darba autore varētu izstrādāt dažādu rotaļu paņēmienus darbības motivācijas attīstīšanai, par galveno diagnostikas paņēmienu tika pielietoti A.Vorobjova un O. Ņikiforova diagnostikas metožu komplekss, kurā ir ietvertas: uztveres diagnostika; uzmanības diagnostika; uzskatāmi darbīgās un domāšanas diagnostika, lai noteiktu bērna uztveres, domāšanas, uzskatāmi darbīgās un uzmanības attīstību šajā vecumā. Tika izstrādāti rotaļu paņēmieni, kuri attīstītu bērnu darbības motivācijas veidošanos (pirkstiņrotaļas, skaitāmpantiņi, eksperimenti), kuri ir balstīti uz izziņas un darbības vajadzību. Kopumā novērojot bērnus pētījuma beigās, var secināt, ka izvirzītā hipotēze ir apstiprināta: Darbības motivācija pirmsskolas vecuma bērniem veidojas, ja tiek nodrošināti paņēmienu daudzveidība kas atbilst bērna vecumam un vajadzībām (daudzveidīgas rotaļas, eksperimenti, skaitāmpantiņi un pirkstiņrotaļas). Bakalaura darba apjoms ir 73 lpp., ietver 26 attēlus un 3 tabulas, izmantoti 44 literatūras avoti un pievienoti 16 pielikumi. Atslēgas vārdi: izziņas darbība motivācija, darbības motivācija,, motivācijas spēcināšanas paņēmieni, bērna attīstība.
dc.description.abstractTopic of the bachelor paper: “Methods for Cognitive Action Motivation of Pre-schoolers”. Author of the paper: Madara Klauģe. The aim of the paper is to define the play method as the main means of motivation for children. To achieve the goal the author of the paper reviews different sources of literature to explore the core of the motivation, the basic principles for its development, the essence of the inner and outer motivation (what actions, desires, cognition, and needs do promote it). There is analysis of literature on children age groups and their needs according to the age group to define what need of a child should be promoted to develop their motivation for an action. For the basis of the theoretical part there is chosen research done by V. Golumina (2007), J. Maļicka (2004), O. Nikiforovs (2014), V. Skujiņa (2000), A. Špona (2001) etc. There is analysis and research on D. Holtereshinker’s scheme included in V. Jonīte’s paper, where the emphasis lays on that the sensory, emotional and cognitive aspects are a single entity and that they cannot be separated to develop motivation. In the empirical research the author of the paper conducts an observation in a group of 18 children: 8 girls and 10 boys. During the observation the level of motivation is defined both for the whole group and for each child separately. To elaborate different play methods to develop motivation for action, the main method for diagnostics is used A. Vorobjova and O. Ņikiforovs’ complex of diagnostic methods that includes the following: diagnostics of perception; diagnostics of attention; diagnostics of visual active thinking, to define a child’s perception, attention and visual active thinking development in this age. There are created play methods that would develop the motivation formation of children (fingerplay, rhymes, experiments) that are based on the need for cognition and action. The assessment of the children at the end of the research gives ground to conclusion that the hypothesis is confirmed: Action motivation of pre-schoolers develops. if there is applied diversity of methods that suits the age and needs of a child (versatile play, experiments, rhymes and fingerplay). Volume of the paper is 73 pages, including 26 pictures and 3 tables, there is used 44 sources of literature and added 16 annexes. Key words: cognitive activity motivation, activity motivation, motivation strengthening techniques, child development.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectSkolas pedagoģija
dc.subjectIzziņas darbība motivācija
dc.subjectDarbības motivācija
dc.subjectMotivācijas spēcināšanas paņēmieni
dc.subjectBērna attīstība
dc.titlePirmsskolas vecuma bērnu izziņas darbības motivācijas veicināšanas paņēmieni
dc.title.alternativeTechniques for promoting the motivation of pre-school children
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record