Mazo folkloras žanru izmantošana jaunākajā vecumposmā bērna runas attīstības veicināšanai
Author
Alksnīte, Agita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Izvēlētā darba tēma ir „Mazo folkloras žanru izmantošana jaunākajā vecumposmā bērna runas attīstības veicināšanai”. Šīs tēmas aktualitāte ir izvēlēta, jo mainoties laikmetam mainās bērnu audzināšanas paradumi ģimenē un folklora, tās žanri vairs netiek tik bieži izmantoti šajā audzināšanas procesā. Kvalifikācijas darba pētījuma mērķis: izpētīt mazo folkloras žanru ietekmi uz runu un pārbaudīt vai apstiprinās izvirzītā hipotēze. Darba autors ir izvirzījis hipotēzi: izmantojot mazos folkloras žanrus ikdienas darbībā, skolotājs var veicināt bērna runas attīstību paplašinot bērna vārda krājumu. Autore 2021. gadā, laika periodā no 01.03.2021 līdz 15.10.2021, veica pētījumu “Mazo folkloras žanru izmantošana jaunākajā vecuma posmā bērnu runas attīstības veicināšanai.” Pētījuma bāze ir bērni vecuma posmā no 1.5 gadiem līdz 3 gadiem. Darbs sastāv no teorētiskās un praktiskās daļas. Teorētiskā daļa sevī ietver folkloras un tās žanru raksturojumu, tās ietekmi uz bērna attīstību un pielietojumu bērnu audzināšanā. Darbā tiek aprakstīti folkloras žanri, kas biežāk tiek pielietoti pedagoģijā - šūpuļdziesmas, pasakas, rotaļas, skaitāmpantiņi. Tāpat tiek aprakstīts vecumposmu sadalījums, pētīta bērna attīstība no piedzimšanas brīža līdz 1, 5 gadiem. Kā arī jaunākais vecumposms 1,5 gadi līdz 3 gadi. Tiek aprakstīta bērna runas attīstība jaunākajā vecumposmā. Ir aplūkota informācija par folkloras ietekmi uz bērna runas attīstību. Svarīgi ir izmantot pēc iespējas vairāk žanrus pedagoģiskajā audzināšanā, jo katrs žanrs bērnam attīsta kaut ko citu - skaņu izrunu, fonētisko skanējumu, balls tembru, nomierina bērnu, sniedz pozitīvas emocijas. Pētījuma daļā autors veic pedagoģisko bērnu novērošanu, kuras laikā autors veic runas novērtēšanu uzsākot pētījumu un novērtēšanu pēc pētījuma. Pētījuma laikā tiek izmantotas metodes kā pedagoģiskā bērna novērošana, pedagoga praktiskā darbība, sarunas ar bērniem un vecāku anketēšana, kā arī tiek apkopota iegūtā informācija un analizēti iegūtie rezultāti. Pētījuma beigās var novērot bērnu runas uzlabošanos. Bērni aktīvāk iesaistās sarunā, skaņu izrunā ir vērojama attīstība, spēj atpazīt un var iesaistīties dažādu dziesmu dziedāšanā, skaitāmpantu skaitīšanā un rotaļās. Pētījuma hipotēze apstiprinājās. Izmantojot mazos folkloras žanrus ikdienas darbībā, skolotājs var veicināt bērna runas attīstību paplašinot bērna vārdu krājumu. Atslēgas vārdi: jaunākais vecumposms, runas attīstība, folkloras žanri, bērnu attīstība. Kvalifikācijas darba apjoms ir 53 lapaspuses. Kvalifikācijas darbs sastāv no 2 nodaļām, 8 apakšnodaļām. Kvalifikācijas darbam pievienoti 4 pielikumi uz 10 lapaspusēm. Darbā iekļauti 7 attēli un 15 tabulas. Darbā izmantoti 45 literatūras avoti. The topic of this paper is "The use of small folklore genres in youngest age to promote development of a children's speech". This significant topic has been selected, because the habits of raising children in the family vary over time periods, and folklore with its genres is no longer so often used in the process of raising a child. The aim of the qualification paper: to study the influence of small folklore genres on speech and to test whether the hypothesis is confirmed. The author has put forward a hypothesis: adaptation of small genres of folklore to everyday activities promotes the development of speech and adds vocabulary at a young age. In the period from 01.03.2021 to 15.10.2021 the author conducted a study "The use of small genres of folklore in the youngest age to promote the development of children's speech." The study is based on children aged 1.5 to 3 years. The paper consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part includes the description of folklore and its genres, its impact on the child's development and application in the upbringing of children. The work describes folklore genres that are more often used in pedagogy - lullabies, fairy tales, games, rhymes. Also the paper reviews classification of usual children’s age groups for studies and looks at children’s development in the age groups from birth to 1.5 years as well as from 1.5 y.o. to 3 y.o. Information on the influence of folklore on the development of a child's speech has been shown in this paper. It is important to use as many folklore genres as possible in pedagogical education because each genre develops various aspects - sound pronunciation, phonetic sound, timbre of voice, calms the child, gives positive emotions. In the practical part of the paper the author observes children and evaluates speech at the beginning of the research and after the research. During the research the methods used are - observation of a child, practical activities of a teacher, conversations with other children and questionnaires of parents. Collected information is summarized and the obtained results analyzed. At the end of the study an improvement in children's speech can be observed. Children are more actively involved in conversation, there is a development in sound pronunciation, they are able to recognize and involves in singing various songs, rhymes and games. The hypothesis of the paper was confirmed. By using small folklore genres in daily activities, the teacher can promote development of child's speech by expanding the child's vocabulary. Key words: youngest pre-school age, speech development, folklore genres, child's development. The volume of the qualification paper is 53 pages and consists of 2 chapters with 8 subsections. 4 appendices on 10 pages are attached to the qualification paper. It includes 7 photos and 15 tables. In total 45 literature sources are used in the work.