2-3 gadīgu bērnu sensorās attīstības pilnveide rotaļās dabā
Author
Briede, Marta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Ieriķe, Anita
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Marta Briede Kvalifikācijas darba temats: 2-3 gadīgu bērnu sensorās attīstības pilnveide rotaļās dabā. Pētījuma mērķis: Pētīt 2-3 gadīgu bērnu sensorās attīstības pilnveidi rotaļās dabā un apkopot ieteikumus 2-3 gadīgu bērnu sensorās attīstības pilnveidei. Darba uzdevumi pētījuma mērķa sasniegšanai: 1. Raksturot bērnu vecumposma 2-3 gadi vispārīgo attīstību un tās būtību; 2. Analizēt pedagoģijas un zinātnisko literatūru par rotaļām un sensoro attīstību; 3. Izzināt bērnu sensorās attīstības pilnveidi rotaļās dabā; 4. Praktiski pētīt sensorās attīstības pilnveidi rotaļās dabā; 5. Apkopot un analizēt pētījuma rezultātus, izstrādāt secinājumus un ierosinājumus bērnu sensorās attīstības pilnveidei rotaļām dabā. Kvalifikācijas darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās daļas. Kvalifikācijas darba teorētiskā daļa sastāv no četrām apakšnodaļām. Kvalifikācijas darbā ir analizēti daudzu autoru darbi. R. Geskes, V. Golubinas, D. Dzinteres, I. Stangaines, M. Pitamikas, Z. Višķeres, I. Freibergas, L. Priedes un daudzu citu autoru atziľas. Pirmajā apakšnodaļā tiek izzināta bērna vispārīgā attīstība un tās būtība. Otrajā apakšnodaļā tiek pētīta rotaļas būtība un to klasifikācijas. D. Elkoľins tās klasificējis 5 grupās, priekšmetiskās, siţetu – lomu, rotaļas ar noteikumiem, reţisora rotaļas, didaktiskās rotaļas. Trešajā apakšnodaļā tiek izzināta bērna sensorā attīstība. Ceturtajā apakšnodaļā tiek analizēta sensorās attīstības pilnveide rotaļās dabā. Kvalifikācijas darba empīriskā daļa sastāv no četrām apakšnodaļām. Pirmā apakšnodaļa ietver praktiskā darba organizāciju. Otrā apakšnodaļā pirms pētījuma darba autore veica bērnu novērošanu ik dienas rotaļās viľu pastāvīgajās darbībās. Trešajā apakšnodaļā, pēc iepriekš apkopotajiem novērojuma rezultātiem, darba autore pedagoģisko darbību realizēja, izstrādājot daudzveidīgas un integrētas rotaļnodarbības. Ceturtajā apakšnodaļā tika apkopoti pētījuma rezultāti. Darba autore no pētījumā ietvertajām rotaļām, pētījuma beigās veica atkārtotu bērnu novērošanu, lai izvērtētu un secinātu, ka rotaļas dabā sekmē un veicina sensoro attīstību. Apkopojot iegūtos rezultātus pētījumā, darba autore izstrādāja secinājumus un priekšlikumus tālākai sensorās attīstības pilnveidei rotaļās. Kvalifikācijas darba apjoms ir 44 lapaspuses. Darbā iekļauti 14 attēli un 2 tabulas, izmantoti 23 literatūras un informācijas avoti. Atslēgas vārdi: sensorā attīstība, daba, dabas materiāli, 2-3 gadīgu bērnu vecuma attīstība un īpatnības, rotaļas dabā. Author of the Qualification Work: Marta Briede Topic of the Qualification Work: The Improvement of 2 to 3 - Year-Olds’ Sensory Development While Playing in Nature. The aim of the research: To research forming of sensory development and gather recommendations on how to improve forming of sensory development in children age 2-3 through outdoor games. Tasks to achieve the aim of the research: 1. Characterize development of children age 2-3 years; 2. Gather pedagogical and scientific literature on outdoor games and sensory development; 3. Find out information on the forming of sensory development in children through outdoor games; 4. To conduct a field study on the forming of sensory development through outdoor games; 5. Gather and analyse the results of the research, come to a conclusion, write recommendations on how to improve the forming of sensory development of children age 2-3 through outdoor games. The Qualification Work consists of two parts- theoretical and empirical part. The Qualification Work’s theoretical part consist of four sub-sections. The Qualification Work consist of an analysis of numerous authors. The work summarises the main ideas from R. Geskes, V.Golbinas, D.Dzinteres, I.Strangaines, M. Pitamikas, Z. Višķeres, I. Freibergas, L. Priedes, adding additional. The first sub-section characterizes the main ideas on children development. The second sub-section gathers information on the classification and aim of games, that are connected with the development of children. D. Elkonin has classified games in to five groups, games according to the resources used, the priority objectives, to the established rules, the established rules and games according to the content of training. The third sub-section summarizes information on the forming of sensory development. The fourth sub-section analyses the development of senses through outdoor games. The Qualification Work’s empirical part consists of four sub-sections. The first sub-section consists of the structure of the practical part. The second sub-section explains the methodology behind the observation, where the children had been observed during their playtime, that happened outside. The third sub-section combines both the theoretical part and 5 observation to create a new curriculum. The fourth sub-section gathers the main results of the research. To validate the gathered results, a second observation took place using the same criteria as before. Gathering the results, the author managed to come to a conclusion and provide recommendations on improving sensory development using outdoor games. The Qualification Work consist of 44 pages. The work has 14 pictures, 2 tables, used 23 literature and information sources. Keywords: Sensory development, outdoors, development in children age 2-3, outdoor games.