Show simple item record

dc.contributor.advisorRubene, Zanda
dc.contributor.authorRutka, Maija
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2022-05-27T12:30:06Z
dc.date.available2022-05-27T12:30:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.other85712
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/57640
dc.description.abstractMūsdienu audzināšanas pieredzes brīvība, kā arī informācijas pārbagātība var izraisīt izpratnes plaisu par to, kas ir laba un kādai vajadzētu būt bērnu audzināšanai. Audzināšanas priekšstati laika gaitā ir mainījušies no tā, kā bija agrāk un kā ir tagad. Galvenokārt tie veido pārāko bērnu pāraprūpi un paaudžu viedokļu sadursmi. Tāpēc būtiski saprast vecāku audzināšanas paradumus, lai izprastu audzināšanas stilu aktualitātes, kā arī izprastu vecāku attieksmi pret tiem. Maģistra darba “Vecāku priekštati par bērnu (0-3 gadi) audzināšanu bērncentrētā sabiedrībā” mērķis ir noskaidrot, kā vecāki raksturo savus audzināšanas paradumus un ko no tiem sagaida, kā arī, kādi ir vecāku audzināšanas tipi bērncentrētā sabiedrībā. Lai sasniegtu darba mērķi, maģistra darbā laikā tika izvirzīti šādi darba uzdevumi: 1.Atklāt bērncentrētas sabiedrības izpratnes kontekstu; 2.Analizēt teorētisko literatūru par vecāku audzināšanas stiliem; 3.Veikt 11 intervijas ar bērnu (0-3 gadi) vecākiem; 4.Aprakstīt izvēlēto metodoloģiju; 5.Identificēt vecāku audzināšanas kopīgos un atšķirīgos paradumus; 6.Noteikt vecāku audzināšanas paradumu tipus; 7.Raksturot vecāku audzināšanas paradumu tipus; 8.Izvirzīt priekšlikumus nākotnes pētāmajiem jautājumiem šī darba kontekstā. Maģistra darbā tika iegūti dati, veicot 11 intervijas ar vecākiem, kuru bērns (vismaz viens) vēl nav sasniedzis 3 gadu vecumu. Interviju analīzē izmantota naratīva analīzes pieeja. Darba teorētiskais ietvars balstīts uz Urie Bronfenbrenners (Urie Bronfenbrenner) bērna perspektīvas, Diānas Baumrindas (Diana Blumberg Baumrind) četru audzināšanas stilu pieejas un pieejamajos pētījumos par intensīvo mātišķību un tēvišķumu. Balstoties uz iegūto datu analīzi, maģistra darba ietvaros tika noteikti jauni audzināšanas stili, un intervētie vecāki tika iedalīti trīs tipos: (i) perspektīvas vecāku tips; (ii) svārstīgais vecāku tips; (iii) intensīvās pāraprūpes vecāku tips. Maģistra darba noslēgumā apkopoti galvenie darba secinājumi, kuri veidoti atbilstoši sākotnēji izvirzītajiem uzdevumiem un atspoguļo to secīgu izpildi. Darba apjoms ir 59 lpp. Darbā iekļautas 4 (četras) tabulas, 3 (trīs) attēli un 13 (trīspadsmit) pielikumi, sniegtas atsauces uz 92 izmantotās literatūras avotiem. Atslēgas vārdi: bērncentrēti, audzināšanas stili, pāraprūpe, intensīvā mātišķība, intensīvie tēvi.
dc.description.abstractThe freedom of the modern parenting experience, as well as the shifting of information, can lead to a gap in awareness of what is good and what parenting should be. Parenting notions have changed over time from how it was before and how it is now. Moreover, they form the most extreme over care and a clash of views between generations. Therefore, it is essential to understand parenting habits to highlight the spotlights of parenting styles, and to understand parents' attitudes toward them. The main aim of the Master's thesis “Parental perceptions of raising children (0-3 years) in a child-centered society” is to find out how parents describe their parenting habits and what they expect from them, and what types of parenting in a child-centred society are. In order to achieve the main aim of the thesis, the following tasks were identified: 1.To reveal the context of child-centered society; 2.Analyse theoretical literature on parenting styles; 3.Conduct 11 interviews with parents of children (0-3 years); 4.Describe the methodology chosen; 5.Identify common and different habits of parenting; 6.To identify types of parenting habits; 7.To describe the types of parenting habits; 8.Put forward proposals for future topics in the context of this work. The master thesis generated data through 11 interviews with parents whose child (at least one) hasn't yet reached the age of 3. The analysis of interviews takes the approach of narative analysis. The theoretical frame of work is based on the perspective of Urie Bronfenbrenner, the four parenting style approach of Diana Blumenberg Baumrind, and available studies on intensive maternity and paternity. On the basis of the analysis of the data obtained, new parenting styles were created as part of the Master thesis and the parents interviewed were divided into three types: (i) the type of prospective parent; (ii) the fluctuating type of parent; (iii) parent type of intensive over care. The conclusion of the thesis summarises the main conclusions of the work, drawn up in line with the original tasks and reflecting their sequential performance. The amount of work is 59 pages. The work includes 4 tables, 3 pictures and 13 annexies, 92 references. Key words: child centered, parenting styles, overpricing, intense maternal, intensive fathers.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPedagoģija
dc.subjectbērncentrēti
dc.subjectaudzināšanas stili
dc.subjectpāraprūpe
dc.subjectintensīvā mātišķība
dc.subjectintensīvie tēvi
dc.titleVecāku priekštati par bērnu (0-3 gadi) audzināšanu bērncentrētā sabiedrībā
dc.title.alternativeParental Perceptions of Raising Children (0-3 years) in a Child-Centered Society
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record