4-5 gadīgu bērnu pašapziņas veidošanās rotaļā
Author
Treimane, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Briška, Ilze
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba temats ‘’4-5gadīgu bērnu pašapziņas veidošanās rotaļā’’. Darba mērķis ir teorētiski izzināt un praktiski pētīt, ko darīt skolotājam, lai sekmētu pirmsskolas vecuma bērniem pašapziņas attīstību. Pētījuma objekts – rotaļa pedagoģiskais process pirmsskolā. Pētījuma bāze – Kadagas PII ‘’X’’ vidējās vecuma grupas 15 bērni. Darbs sastāv no četrām nodaļām – trijām teorētiskajām un empīriskās. Pirmajā nodaļā tiek apkopoti citāti un atziņas par pašapziņas attīstību vidējā pirmsskolas vecuma bērniem. Pirmajā apakšnodaļā tiek aprakstīti pašapziņas jēdzieni un tā līmeņi. Otrajā apakšnodaļā- pašapziņas attīstība pirmsskolas vecumposmā. Trešajā apakšnodaļā tiek aprakstīti pedagoģiski līdzekļi bērna pozitīvas pašapziņas sekmēšanai. Otrajā nodaļā tiek aprakstīti rotaļa pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Trešajā nodaļā tiek aprakstīti bērna pašapziņas attīstība rotaļā. Darba otrajā nodaļā – empīriskajā, atspoguļota pētnieciskās daļas analīze – bērna pašapziņas attīstība rotaļā, šī nodaļa sastāv no trijām apakšnodaļām – pētījuma raksturojums, praktiski veiktais pētījums un pētījuma rezultāti. Par katru bērnu tika uzrakstīts raksturojums gan pētījuma sākumā gan beigās. Tika izvērtēts katra bērna pašvērtējuma līmenis pētījuma sākumā un beigās, balstoties uz teorijā izvirzītajiem kritērijiem, pirmajā mēnesī. Tika veikta praktiska izpēte, kā ar rotaļu palīdzību skolotāja var sekmēt bērna pašapziņas attīstību. Bērnu pašvērtējuma līmenis tika noteikts pēc Dembo-Rubenšteinas metodes. Pēc divām nedēļām- pētījuma noslēgumā- tika veikta skolotāju anketēšana, lai varētu pārliecināties per bērna pašapziņas noturīgumu. Praktiskajā daļā apstiprinājās, ka ar rotaļu palīdzību skolotāja var sekmēt bērna pašapziņas attīstību. Atslēgas vārdi – pašapziņa, rotaļa, bērns, pedagogs, pirmsskola, vidējais pirmsskolas vecums. Darba apjoms – 55lpp., 3 tabulas, 26 attēli, 5 pielikumi un 35 literatūras avoti. The topik of the qualification these is ‘’The developments of self-awareness in 4-5 year old children during game activities’’ The aim of the thesis is to explore theoretically and practically what a teacher can implement in order to enhance the development of self-awareness in preschool children. The object of the research is game activities as a pedagogical process in preschool. The research base – 15 children of the middle age group of the Kdaga pre-school educational establishment ‘’X’’. The thesis consists of four chapters – three theoretical and empirical. The first chapter summarizes quotes and opinions about the development of self-awareness in middle preschool children. The first subsection describes the concepts of self-awareness and its levels. The second subsection discusses the development of self-awareness in the preschool years. The third subsection describes pedagogical means for promoting positive self-awareness in the child. The second subsection describes game methods used in the preschool pedagogical process. The third chapter describes the development of the child’s self-awareness during the games. The second chapter of the work, the empirical one, presents the analysis of the research part – the development of the child’s self-awareness during the game activities. This chapter consists of three subsections – the description of the research, the practical research itself and the outcomes of the research. A description was written for each child both at the beginning and at the end of the study. Each child’s level of self-awareness was evaluated at the beginning and at the end of the study, based on the criteria set out in the theory, during the first month. A practical research was performed on how a teacher can stimulate the development of a child’s self-awareness through game activities. The children’s self-awareness level was determined according to the Dembo-Rubensteina method. Two weeks later, at the end of the study, a questionnaire was administered to the teachers in order to examine the child’s self-awareness level. The practical part of the study confirmed that using games the teacher can stimulate the development of the child’s self-awareness. Key words – self-awareness, games, game activities, child, teacher, pre-school, middle preschool age. The volume of the work – 55 pages, 3 charts, 26 illustrations, 5 annexes and 35 literature sources.