2-4 gadīgu bērnu kultūras izpratnes un pašizpausmes sekmēšana teātra mākslā pirmsskolā
Author
Vītola, Lauma
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba temats: 2 - 4 gadīgu bērnu kultūras izpratnes un pašizpausmes sekmēšana teātra mākslā pirmsskolā Bakalaura darba autors: Lauma Vītola Zinātniskā darba vadītāja: asoc. prof. Dr. paed. Gunta Siliņa – Jasjukeviča Pētījuma mērķis: pētīt bērna kultūras izpratnes un pašizpausmes sekmēšanas iespējas teātra mākslā pirmsskolā. Pētījuma jautājums: Vai teātra māksla pirmsskolā sekmē kultūras izpratni un pašizpausmi? Pētījuma uzdevumi: 1.Analizēt jēdzienus ,,drāma” un ,,teātra māksla”, 2.Raksturot kultūras izpratnes un pašizpausmes jomas saturu pirmsskolā. 3.Apkopot metodiskos paņēmienus kultūras izpratnes un pašizpausmes sekmēšanai teātra mākslā pirmsskolā. 4.Veikt bērnu novērojumu, lai pētītu viņu vajadzības pētījuma kontekstā. 5.Veikt pedagoģisko izmēģinājum darbību, analizēt sasniegto rezultātu. 6.Apkopot pētījuma rezultātus un izstrādāt ieteikumus skolotājiem. Bakalaura darbs sastāv no teorētiskās daļas un empīriskā pētījuma daļas, secinājumiem, priekšlikumiem, literatūras un citu avotu saraksta un pielikumiem. Darba teorētiskajā daļā tiek analizētas dažādu autoru atziņas par teātra mākslas jēdzienu Latvijā, par kultūras izpratni un pašizpausmi un kā teātra māksla tajā iekļaujas. Dots 2 – 4 gadīgu bērnu psiholoģiskais portrets saistībā ar tematu, un analizēta teātra mākslas metodika pirmsskolai. Pamatojoties uz teorētiskajām atziņām tika veikts pētījums par teātra mākslas ietekmi uz kultūras izpratni un pašizpausmi pirmsskolā. Izmantojot pedagoģisko novērojumu, daļēji strukturētu interviju un pedagoģisko izmēģinājum darbību , tika konstatēts, ka bērniem ir uzlabojusies kultūras izpratne un pašizpausme teātra mākslas ietekmes rezultātā. Pētījumā secināts, ka teātra māksla pirmsskolā sekmē kultūras izpratni un pašizpausmi. Bakalaura darba apjoms: 2 tabulas, 1 diagramma, 6 attēli, 42 literatūras avoti, 16 pielikumi, 68 lapaspuses. Pētījuma bāze: x privātā pirmsskolas izglītības iestāde Atslēgas vārdi: kultūra, izpratne, pašizpausme, teātra māksla, drāma, 2 – 4 gadīgi bērni. Bachelor paper’s topic: Promotion of cultural understanding and self-expression of 2-4-year-old children through theatre art in preschool. The author of the bachelor paper: Lauma Vītola The scientific advisor of the paper: asoc. prof. Dr. paed. Gunta Silina – Jasjukevica The aim of the research: to study children’s cultural understanding and self-expression promotion trough the art of theatre in preschool. The question of the research: Does theatre art in preschool promote cultural understanding and self-expression? The tasks of the research: 1. To analyse the concepts of “drama” and “theatre art”. 2. To describe contents of the field of cultural understanding and self-expression in preschool. 3. To summarize methodological techniques for promoting cultural understanding and self-expression trough theatre art in preschool. 4. Observe children to study their needs in the context of the study. 5. Carry out pedagogical action research activities, analyse the achieved result. 6. Summarize the results of the research and develop recommendations for teachers. The bachelor's work consists of a theoretical and an empirical study, conclusions, proposals, a list of literature and other sources and attachments. The theoretical part of the work analyses the insights of different authors on the concept of theatrical art in Latvia, on cultural awareness and self-expression, and how theatre art fits into it. A psychological portrait of 2-4-year-olds in relation to the subject is given and the methodology of theatrical art for preschool is analysed. Based on theoretical knowledge, a study was conducted on the impact of theatre art on cultural understanding and self-expression in preschool. Through pedagogical observation, semi-structured interview, and pedagogical action, it was found that children had improved cultural awareness and self-expression as a result of the effects of theatre art. It was concluded, that theatre art in preschool contributed to cultural understanding and self-expression. Volume of the bachelor's work: 2 tables, 1 diagram, 6 pictures, 42 literature sources, 16 attachments, 68 pages. Study base: x Private Pre-School (Educational Institution) Key words: culture, awareness, self-expression, theatre art, drama, 2–4-year-olds.