5 gadu vecu bērnu sadarbības ar vienaudžiem sekmēšana valodas mācību jomā pirmsskolas izglītības iestādē
Author
Piļecka, Tatjana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Āboltiņa, Līga
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba tēma ir 5 gadu vecu bērnu sadarbības ar vienaudžiem sekmēšana valodas mācību jomā pirmsskolas izglītības iestādē. Šīs tēmas aktualitāti nosaka OECD pētījumi, kuri parāda, ka ir svarīgi pievērst uzmanību gan pamatprasmju apguvei, gan sadarbības prasmēm, lai varētu attīstīt un integrēt sadarbības prasmes dabiskā veidā. Projektā “Skola2030” pilnveidotajā mācību saturā un mācīšanās pieejā, sadarbība ir viena no caurviju prasmēm, ko skolēni apgūst visā mācību procesā. Darba mērķis ir sekmēt 5 gadu vecu bērnu sadarbību ar vienaudžiem valodas mācību jomā pirmsskolas izglītības iestādē, izmantojot tādas pētīšanas metodes kā literatūras analīze, pedagoģiskais novērojums, pedagoģiskā izmēģinājuma darbība. Diplomdarba uzdevumi ir: izzināt 5 gadus vecu bērnu attīstības īpatnības, sadarbības prasmju un latviešu valodas sekmēšanas procesu, metodes un kritērijus pirmsskolā, pielietot praktiski izvēlētās metodes ar 5 gadīgiem bērniem pirmsskolas izglītības iestādē, apkopot un analizēt iegūtos rezultātus. Diplomdarba jautājums ir: kā sekmēt 5 gadu vecu bērnu sadarbības prasmes ar vienaudžiem caur valodas mācību jomu? Diplomdarbs ir veidots no 3. daļām: teorētiskās izpētes par 5 gadus vecu bērnu sadarbību, metodoloģiskā raksturojuma latviešu valodas mācību jomā un izmēģinājuma darbības sadarbības sekmēšanā valodas mācību jomā. Apkopojot iegūtos rezultātus var secināt ka sadarbības prasmes iekļauj sevī saskarsmes prasmes. Šīs prasmes ir iekļautas pirmsskolas mācību programmā. Lai sekmētu sadarbības prasmes ar vienaudžiem ir jāattīsta bērnu valodas prasmes runāt un klausīties. Pedagoģiskā izmēģinājuma rezultāti atklāj, ka sekmēt 5 gadus vecu bērnu sadarbības prasmes valodas jomā palīdz pasaku lasīšana un stāstīšana, atstāstījumi, sarunu process, lomu rotaļas. Aktivitātes, kurās bērni uzdod jautājumus un atbild uz tiem, veicina bērnu prasmes sarunāties, klausīties un iesaistīties. Šie rezultāti atbild uz pētījuma jautājumu: “Kā sekmēt 5 gadu vecu bērnu sadarbības prasmes ar vienaudžiem caur valodas mācību jomu?”. Diploma thesis is 5 years old children interoperobility skills development with peers in language learning in preschool. The topicality of this topic is determined by OECD research, which shows that it is important to pay attention to both - the acquisition of basic skills and cooperation skills to develop and integrate collaboration skills in a natural way. Cooperation is one of the basic skills in project’s “Skola2030” impoved education content and learning approach in preschool, which children learn throughout all the learning process. The aim of this work is to develop 5 years old children interoperobility skills with peers in language learning in preschool, using such research methods as literature analysis, padagogical observation and chosen method testing. The tasks of the diploma thesis are: to find out the peculiarities of 5 years old children’s development, to learn proceses, methods and criteria for cooperation skills and Latvian language development in preschool, to adhibid the chosen methods with 5 yers old children in a preschool educational institution and analysis the obtained results. The question of the diploma thesisis: how to develop interoperobility skills of 5 yers old children with their peers in language learning in preschool? The diploma thesis conteins 3 parts: theoretical research about cooperation skills, methodological characteristics in langauge learning in preschool and chosen methods adhibition with 5 yers old children. Considering the obtained results, it can be concluded that cooperation skills include comunication skills. These skills reincluded in the preschool education. In order to evolve cooperation skills with peers, language skills to speak and listen need to be developed. The results of the pedagogical approbation reveal that 5 years old children interoperobility skills with peers in language learning helps to promote reading and storytelling, narration, conversations process, role play. Activities in which children ask and answer questions promote children's ability to talk, listen and get involved. These results answer the research question: “How to develop 5 years old children interoperobility skills with peers in language learning? ”