Daiļliteratūras teksta izmantošana darbā ar autiskā spektra skolēniem 5. un 6. klasē
Author
Suta-Pranča, Katrīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stikāne, Ilze
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba „Daiļliteratūras teksta izmantošana darbā ar autiskā spektra skolēniem 5. un 6. klasē” mērķis ir noskaidrot uztveres īpatnības bērniem ar autiskā spektra traucējumiem un izpētīt daiļliteratūras tekstu pielāgošanas un izmantošanas iespējas pamatskolas klasēs. Diplomdarba saturu veido ievads un piecas nodaļas ar apakšnodaļām, kā arī secinājumi un pielikumi. Pirmajā nodaļā sniegts ieskats autiskā spektra traucējumos un to izpētes vēsturē. Otrā nodaļa veltīta problemātikai, kas saistīta ar daiļliteratūras izpratni autiskā spektra bērniem. Trešajā nodaļā aplūkota vieglā valodas un tās pamatprincipi teksta veidošanā un tulkošanā. Ceturtajā nodaļā sniegts ieskats pozitīvajās metodēs ikdienas darbam darbā ar bērniem, kuriem ir AST. Piektajā nodaļā apkopoti darbā veikto pētījumu rezultāti. Pielikumos apkopotas diagrammas un tekstu oriģinālie paraugi. Izstrādātā metodiskā varianta efektivitāte pārbaudīta pedagoģiskās daļēji atbilstošā darbam mācību situācijas izmēģinājumā. Diplomdarbs iesakāms visu vecumposmu pedagogiem, speciālās izglītības pedagogiem, literatūras skolotājiem, kā arī bērnu vecākiem un skolas vadītājiem. Atslēgas vārdi – autisms, tekstveide, vieglā valoda, teksta tēlainība. Diploma thesis ‘’Fiction text adjustment working with fifth and sixth graders with autistict spectrum’’ Purpose ir finding out the peculiarties of perception in children with autistic spectrum and to study the text of fiction adjustment and possibilities to use those in primary school. Diploma thesis consists of an introduction and five chapters with subsectins, as well as conlusions and attachments. The firs chapter provides insight of autistic spectrum dissorder and its research history. Second chapter is dedicated to problems which are related to children with autistic spectrum understending of fiction. Third chapter looks over the easy language and its basic principles in text creation and translation. The forth chapter will provide insight in positive methods in everydays life working with children who was ASD. Piektajā nodaļā apkopoti darbā veikto pētījumu rezultāti. Summarized in the fifth chapter are the results of research. The annexes summarize the diagrams and the original samples of the text. The effectiveness of the developed methodological material has been tested during the pedagogical experimental activity. Diploma thesis is recommended for teachers, special education teachers, literature teachers who teach different groups of all ages, as well as for perents and schools principls. Key words - autism, easy language, imagery of the text, text reference