Skolēnu pašvadītas mācīšanās prasmju veicināšana Latvijas un pasaules vēstures stundās 7. klasē
Author
Āboliņa, Sandra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Marsone, Staņislava
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba temats: “Skolēnu pašvadītas mācīšanās prasmju veicināšana Latvijas un pasaules vēstures stundās 7. klasē”. Diplomdarba autore: Sandra Āboliņa. Ikvienā mācību priekšmetā ir būtiski veicināt skolēnu domāšanas procesu par savu mācīšanos un sasniegto rezultātu, taču sociālā un pilsoniskā mācību joma ir īpaši pateicīga šo prasmju veicināšanai – pašvadītas mācīšanās prasmes ir saistītas un attīstāmas kopā ar sadarbības un pilsoniskās līdzdalības caurviju prasmēm. Būtiskas prasmes, ko palīdz attīstīt pašvadīta mācīšanās, ir plānot, pārraudzīt savu mācīšanos un izvērtēt paveikto, kā rezultātā skolēns iemācās vairāk un apzinās, ko tieši viņš ir iemācījies un kāpēc. Empīriskā pētījuma mērķis ir analizēt skolēnu pašvadītas mācīšanās veicināšanas pedagoģiskās iespējas Latvijas un pasaules vēstures mācību stundās 7. klasē. Pētījumā iegūtie rezultāti apstiprina, ka ņemot vērā pusaudžu vecumposma īpatnības, skolēnu pašvadītas mācīšanās prasmju veicināšana Latvijas un pasaules vēstures stundās 7. klasēs iespējama, izmantojot metodes atbilstoši sociāli emocionālās mācīšanās pieejai. Atbildot uz pētījuma jautājumu – kādas mācību darba formas un metodes izmantojamas “Latvijas un pasaules vēstures stundās” 7. klasē, lai sekmētu skolēnu pašvadītas mācīšanās prasmju attīstību – šī empīriskā pētījuma rezultāti liecina, ka efektīvi var tikt izmantota mācīšanās mērķa izvēle, mācīšanās uzdevumu formulēšana; pašvērtējums un refleksija par savu mācīšanos, atgriezeniskās saites sniegšana, kas sekmē mācīšanos un vienaudžu mācīšanās metodes. Diploma thesis: “The Development of pupils self-Directed Learning skills in 7th grade Latvian and World History lessons.” Diploma work author: Sandra Āboliņa. It is important to encourage students to think conscientiously about their achieved results during learning process in every subject, but social and civic learning is particularly grateful for promoting these skills, which are self-directed and can be developed in conjunction with collaborative and civic transversal participation skills. Essential skills that help to develop self-directed learning are to plan, monitor one's own learning and assess what is being done, contributing for student to learn more, and understanding what exactly he or she has learned and why. The aim of this empirical research is to analyse pedagogical options of promoting students' self-directed learning in Latvian and world history lessons in the 7th grade. The results obtained during research confirm that considering the peculiarities of adolescents 'age, the promotion of students' self-directed learning skills in Latvian and world history lessons in the 7th grade is possible using methods in accordance with the approach of social-emotional learning. Answering the research question - what forms and methods of teaching can be used in “Latvian and world history lessons” in the 7th grade to promote the development of students' self-directed learning skills - the results of this empirical research show that the choice of learning goal and formulation of learning tasks can be used effectively; self-assessment and reflection on one's own learning, providing feedback that promotes learning and peer learning methods.