Bērna agresīvas uzvedības novēršanas iespējas pirmsskolā jaukta vecuma grupā (3-6 gadi)
Author
Knekse, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Zīriņa, Tija
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Arvien satraucošākas ir ziņas par agresiju gan Latvijā, gan pasaulē. Statistikas dati rāda, ka agresija nemitīgi pieaug gan starp pieaugušajiem, gan bērniem. Līgas Knekses bakalaura darbā „Bērna agresīvas uzvedības novēršanas iespējas pirmsskolā jaukta vecuma grupā (3 – 6 gadi)” tiek analizēta agresīvas uzvedības būtība, cēloņi un iespējas tās mazināšanai. Bakalaura darbā tiek meklēta atbilde uz pētījuma jautājumu: “Ar kādiem pedagoģiskajiem paņēmieniem ir iespējams mazināt bērna agresīvu uzvedību pirmsskolā jaukta vecuma grupā? Darba teorētiskajā daļā tiek analizēta zinātniskā literatūra par agresīvas uzvedības būtību, apkopotas terorētiskās atziņas par bērna attīstības likumsakarībām pirmsskolas vecumā, kā arī tiek aprakstīti agresīvas uzvedības novēršanas paņēmieni jaukta vecuma grupā, pielietojot atbilstošas rotaļas, spēles; vērtīborientētu stāstu un pasaku stāstīšanu, kā arī Marte Meo metodi. Empīriskajā pētījumā tika veikta: 1. Pedagogu aptauja par agresīvas uzvedības izpausmēm citās pirmsskolas izglītības iestādēs; 2. Pedagoģiskā novērošana; 3. Pedagoģiskā izmēģinājuma darbība pielietojot autores piedāvātās metodes; 4. Eksperta intervija. 5. Izstrādāti secinājumi un priekšlikumi. Pētījuma rezultāti pierāda, ka agresīvu uzvedību ir iespējams mazināt, pielietojot visas trīs autores piedāvātās metodes kombinēti. Galvenie secinājumi: bērnu agresija neizzūd pati no sevis, nepielietojot atbilstošas humānas metodes tās mazināšanai, agresijai ir tendence palielināties vēlākā vecumā. Bērnu agresijas pamatā ir neapmierinātas vajadzības. Darba struktūra: darbs sastāv no anotācijas latviešu valodā un angļu valodā, satura rādītāja, ievada, 4 nodaļām ar apakšnodaļām, 61. lapaspuses, 16 attēliem, 6. tabulām, 62. literatūras avotiem, secinājumiem un priekšlikumiem, 8 pielikumiem. Atslēgas vārdi: agresīva uzvedība, 3 līdz 6 gadu bērnu attīstība, agresīvas uzvedības novēršanas paņēmieni. News of aggression in both Latvia and the world is increasingly worrying. Statistics show that aggression is steadily increasing among adults and children alike. Bachelor's work by Liga Knekse, “Reduction of children's aggressive behavior at pre-primary school in mixed age group (among ages of 3 to 6)” analyses the nature, causes and possibilities of aggressive behavior to mitigate it. The Bachelor's job seeks an answer to the study's question: “What pedagogical techniques can reduce a child's aggressive behavior in preschool in a mixed age group?” The theoretical part of the work analyses scientific literature on the nature of aggressive behavior, compiles theoretical knowledge on the developmental relationships of a child at pre – school age, as well as describes methods of preventing aggressive behavior in a mixed age group by applying appropriate games; value-oriented storytelling and fairytelling, as well as the Marte Meo method. The empirical study carried out: 1. Survey of teachers on expressions of aggressive behavior in other preschool educational institutions. 2. Pedagogical observation. 3. Pedagogical pilot action using the methods proposed by the author. 4. Expert interview. 5. Conclusions and proposals have been drawn up. The results of the study demonstrate that aggressive behavior can be reduced by applying all three methods proposed by the author in combination. Key conclusions: child aggression does not go away on its own without the use of appropriate humane methods to mitigate it, aggression tends to increase at a later age. Child aggression is based on unmet needs. Structure of work: annotation in Latvian and English, content, introduction, 4 chapters and sub-chapters, 61 page, 16 images, 6 tables, 62 literature sources, conclusions, proposals, 8 attachments. Keywords: aggressive behavior, 3 – 6 years old child development, aggressive behavior prevention techniques.