Priekšējo mēleņu [S], [Z] fonētisko traucējumu korekcija vingrinājumos un spēlēs 4-6 gadus veciem bērniem
Autor
Merenkova, Kristīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Datum
2022Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Diplomdarba nosaukums: Priekšējo mēleņu [S], [Z] fonētisko traucējumu korekcija vingrinājumos un spēlēs 4 – 6 gadus veciem bērniem. Darba autore: Kristīna Merenkova Darba zinātniskā vadītāja: Mg. paed. Ilze Vilka Pētījuma mērķis: teorētiski un praktiski izzināt vingrinājumu un spēļu izmantošanas iespējas priekšējo mēleņu izrunas korekcijai. Pētījuma hipotēze: priekšējo mēleņu izrunas traucējumu novēršana 4 - 6 gadīgiem bērniem noritēs sekmīgi, ja logopēds: •izzinās bērnu priekšējo mēleņu izrunas īpatnības; •regulāri un mērķtiecīgi izmantos vingrinājumus un spēles koriģējoši attīstošajā darbībā. Darba teorētiskajā daļā tiek skatīta un analizēta literatūra par: pirmsskolas vecuma bērnu raksturojumu veselumā; fonētisko traucējumu cēloņiem, veidiem un raksturīgajām izpausmēm, kā arī to korekcijas iespējām vingrinājumos un spēlēs; didaktisko spēļu būtību, struktūru un teorētisko pielietojumu; didaktiskajām spēlēm kā koriģējoši attīstošās darbības veidu bērniem ar fonētiskiem traucējumiem. Praktiskajā daļā tiek veikts pētījums par didaktisko spēli “Skaņu planēta” kā korekcijas līdzekli fonētisko traucējumu mazināšanai. Praktiskā daļa sastāv no koriģējoši attīstošās izmēģinājuma darbības logopēdijā, praktiski pielietojot izstrādāto didaktisko spēli, aprakstot to ietekmi fonētisko traucējumu mazināšanā, kā arī pētījuma laikā iegūto rezultātu analīze. Veicot bērnu runas attīstības dinamikas analīzi, tiek secināts, ka darbā izvirzītā hipotēze apstiprinās. Izstrādātā didaktiskā spēle “Skaņu planēta” palīdz mazināt fonētiskus traucējumus. Darba saturs: 70 lappuses, 6 tabulas, 16 pielikumi un 51 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: 4 – 6 gadīgie bērni, priekšējo mēleņu izrunas traucējumi, fonētiskie traucējumi, didaktiskā spēle, vingrinājumi, logopēdiskā izpēte, koriģējoši attīstošā darbība. Title of diploma thesis: Correction of phonetic disorder of the front lingual consonants [S], [Z] in excercises and games in children aged 4 – 6 years. Author of the work: Kristina Merenkova Scientific supervisor of the work: Mg. paed. Ilze Vilka Aim of the research: to study in theory and to determine in practice the possibilities of using exercises and games to correct the pronunciation of the front lingual consonants. Research hypothesis: rduction of the front ligual consonants pronunciation disorders in 4 – 6 years old children will be successful if the speech therapist: •knows the specificities of children's front lingual consonants pronunciation; •regular and targeted use of exercises and games in corrective developmental activities. In the theoretical part of the thesis the literature is reviewed and analysed on: the characteristics of preschool children as a whole; the causes, types and characteristic manifestations of phonetic disorders, as well as the possibilities of their reduction in exercises and games; the nature, structure and theoretical application of didactic games; didactic games as a form of corrective-developmental activity for children with phonetic disorders. In the practical part, a research is carried out on the didactic game "Sound Planet" as a corrective tool to reduce phonetic disorders. The practical part consists of a corrective-developmental pilot activity in speech therapy, practical application of the developed didactic game, describing its effects in reducing phonetic disorders, as well as an analysis of the results obtained during the research. The analysis of the dynamics of children's speech development leads to the conclusion that the thesis hypothesis is confirmed. The developed didactic game "Sound Planet" helps to reduce phonetic disorders. Content of the work: 70 pages, 6 tables, 16 appendices, 51 literature sources. Keywords: 4 – 6 years old children, front ligual consonants pronunciation disorders, phonetic disorders, didactic game, exercises, speech therapy research, corrective developmental activity.