Dabaszinību mācību jomas rotaļas dabā kā līdzeklis 3-4 gadīgiem bērniem iepazīt dabu
Author
Ose, Monta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Ieriķe, Anita
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba autore: Monta Ose Kvalifikācijas darba tēma: Dabaszinātņu mācību jomas rotaļas dabā kā līdzeklis 3-4 gadīgiem bērniem iepazīt dabu Studiju programma: Pirmsskolas izglītības skolotājs Darba zinātniskā vadītāja: Mg. Paed. Anita Ieriķe Pētāmais objekts: pedagoģiskais process pirmsskolā Pētījuma priekšmets: rotaļas dabā kā metode, kas iepazīstina bērnus ar dabu. Mērķis: teorētiski noskaidrot un praktiski pētīt, kā āra nodarbības, izmantojot rotaļas, palīdzēs labāk iepazīt dabu. Pētījuma uzdevumi: 1.Literatūras avotu izpēte un analīze; 2.Veikt pētījumu par 3-4 gadīgu bērnu rotaļu dabā nozīmi bērnu attīstībā; 3.Pētījuma rezultātu kvalitatīvā un kvantitatīvā datu apstrāde. Darba autore, kvalifikācijas darba pirmajā nodaļā izpētīja Skola2030 dabaszinātņu mācību jomas saturu jaunajā programmā. Aplūkoja, analizēja psiholoģiskās un pedagoģiskās grāmatas par vecumposmu un 3-4 gadīgu bērnu psiholoģiskajām īpašībām. Raksturoja rotaļas un to klasifikāciju dažādu autoru viedokļos un teorijās 3-4 gadīgiem bērniem. Otrajā nodaļā autore apraksta kvalifikācijas darba pētījuma metodoloģisko daļu, veica bērnu raksturojumu, sniedza pētījuma norises aprakstu un novēroja bērnu rotaļāšanos laukā un iekštelpās, aptaujāja pirmsskolas izglītības pedagogus par dabaszinību nozīmi brīvā dabā, iegūtos rezultātus analizēja, veica kvalitatīvo un kvantitatīvo datu analīzi. Balstoties uz teoriju un iegūtajiem pētījuma rezultātiem, darba autore veica secinājumus. Hipotēze: 3-4 gadīgi bērni sekmīgāk iepazīs dabu, ja dabaszinātņu mācību jomas nodarbības tiks organizētas izmantojot rotaļas dabā. Kvalifikācijas darbā izvirzītā hipotēze – apstiprināsies vai neapstiprināsies, ja: •Pedagogs piedāvās vecuma posmam atbilstošas rotaļas; •Tiks nodrošināta interesi raisoša mācību vide ārā vidē. Darba struktūra: Kvalifikācijas darba apjoms ir 52 lapas, tas sastāv no 2 nodaļām, 8 apakšnodaļām. Iekļauti 10 attēli, 13 tabulas, 4 pielikumi, 25 literatūras un informācijas avoti (3- svešvalodā (angļu valodā, krievu valodā); 22 – latviešu valodā). Author of the qualification work: Monta Ose The theme of the qualification work: Natural science outdoor play as a tool for 3-4 year olds to learn about nature Study programme: Preschool education teacher Scientific supervisor: Mg. Paed. Anita Ieriķe Research object: pedagogical process in pre-school Aim: playing in nature as a way of introducing children to nature. Research tasks: 1.Research and analysis of literature sources; 2.Conduct research; 3.Qualitative and quantitative data processing. In the first chapter of the qualification, the author explored the content of the science curriculum area of the new Skola2030 programme. She looked at and analysed psychological and pedagogical books on the age range and psychological characteristics of 3-4 year old children. Described play and its classification in the views and theories of different authors for 3-4 year old children. In the second chapter, the author described the methodological part of the qualification work research, made a description of the children's characteristics, gave a description of the research process and observed children playing outdoors and indoors, interviewed preschool teachers about the importance of outdoor science, analysed the obtained results, made a qualitative and quantitative data analysis. Based on the theory and the results of the study, the author drew conclusions. Hypothesis: children aged 3-4 will learn more about nature if science lessons are organised around outdoor play. The hypothesis of the qualification paper - whether or not: •The teacher will offer age-appropriate play; •An engaging outdoor learning environment for positive science learning is provided. Structure of the thesis: The thesis is 52 pages long and consists of 2 chapters, 8 sub-chapters. 10 figures, 13 tables, 4 annexes, 25 literature and information sources (3 in foreign language (English, Russian); 22 - in Latvian).