5–6 gadīgu bērnu radošās domāšanas sekmēšana vizuālajā mākslā pirmsskolā
Author
Starodubtseva, Svetlana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalēja-Gasparoviča, Daiga
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma:. 5 – 6 gadīgu bērnu radošās domāšanas sekmēšana vizuālajā mākslā pirmsskolā. Darba autore: Svetlana Starodubtseva. Darba vadītāja: Docente, Dr.paed. Daiga Kalēja-Gasparoviča. Pētījuma mērķis:. teorētiski noskaidrot un praktiski pārbaudīt, kā vizuālajā mākslā pirmsskolā sekmējama 5 – 6 gadīgu bērnu radošā domāšana. Pētījuma jautājums: kā vizuālajā mākslā pirmsskolā sekmējama 5 – 6 gadīgu bērnu radošā domāšanas būtība? Darba teorētiskajā daļā tiek analizēta radošās domāšanas būtība, pirmsskolas vecuma bērnu attīstības īpatnības pētāmās problēmas aspektā. Raksturota bērnu radošās domāšanas sekmēšanas iespējas vizuālās mākslas jomā. Empīriskajai darba daļā tiek veikta bērnu prasmju sākotnēja un atkārtotā novērošana. Atlasīt vairāki vizuālās mākslas nodarbībās veicamie uzdevumi, kas prasa no bērniem izdomu, iztēli, radošu domāšanu. Pēc tam tiek salīdzināti abu novērošanu rezultāti, lai varētu atbildēt uz pētījuma jautājumu. Var atbildēt, ka 5 – 6 gadīgo bērnu radošās domāšanas sekmēšanas iespējas vizuālās mākslas jomā ir iespējamas, ja tiek atlasītas atbilstošas metodes un uzdevumi bērnu radošās domāšanas un iztēles sekmēšanai, ja netiek dots visiem vienveidīgs uzdevums, ja bērni paši domā, izvēlas materiālus, zīmējuma veidu, fonu, detaļas u.c., ja ļauj eksperimentēt ar krāsām, formām, līnijām, ja rosina kombinēt dažādus materiālus, ja bērniem tiek dota izvēles brīvība, rosināta patstāvība, ja bērni tiek uzslavēti par interesantu, neparastu darbu veidošanu, tad ir jūtami arī rezultāti. Atslēgas vārdi: radošā domāšana, iztēle, vizuālā māksla, patstāvība, 5 – 6 gadus veci bērni. Darba apjoms: 48 lpp. 5 tabulas, 22 attēli, 61 literārais avots, 7 pielikumi Qualification thesis topic: Fostering creative thinking in visual arts in pre-school for 5 – 6 year olds. Author: Svetlana Starodubtseva. Supervisor: Associate Professor, Dr.paed. Daiga Kalēja – Gasparoviča. Aim of the paper: To theoretically find out and practically test how visual arts in pre-school can foster creative thinking in 5 – 6 year olds. The research question: How can visual arts in pre-school foster the creative thinking of 5 – 6 year olds? The theoretical part of the thesis analyses the essence of creative thinking, the peculiarities of the development of pre-school children in the aspect of the problem under study. The possibilities of fostering children's creative thinking in the field of visual arts are described. The empirical part of the paper involves initial and repeated observation of children's skills. Several tasks are selected to be performed in visual arts lessons that require children to be imaginative, creative and original thinkers. The results of the two observations are then compared to answer the research question. It can be answered that the creative thinking of 5–6 year olds in the field of visual arts can be enhanced if appropriate methods and tasks are selected to stimulate their creative thinking and imagination, if they are not given a one-size-fits-all task, if they think for themselves, choose the materials, type of drawing, background, details, etc., if children are allowed to experiment with colours, shapes, lines, if they are encouraged to combine different materials, if they are given freedom of choice, if their independence is encouraged, if they are praised for producing interesting, unusual work, then the results can be seen. Keywords: creative thinking, imagination, visual arts, independence, 5–6 year olds. Scope of paper: 48 pages 5 tables, 22 figures, 61 references, 7 appendixe