Fotomākslas apguve jauniešu pašregulētā mācīšanās procesā mākslas un dizaina vidusskolā
Autor
Medne, Aira
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stramkale, Ligita
Datum
2023Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
. Pētījuma nosaukums: Foto mākslas apguve jauniešu pašregulētā mācīšanās procesā mākslas un dizaina vidusskolā. Darba autore: Aira Medne Darba zinātniskā vadītāja: Dr. paed. docente Ligita Stramkale Pētījuma mērķis: Teorētiski analizēt un empīriski noteikt foto mākslas apguves iespējas jauniešu pašregulētas mācīšanās procesā mākslas un dizaina vidusskolā. Pētījuma bāze: X mākslas un dizaina vidusskolas 23 jaunieši vecumā no 16 līdz 20 gadiem. Pētījuma struktūra: Maģistra darbs sastāv no ievada, trim nodaļām, nobeiguma un literatūras saraksta ar 89 vienībām. Darbā ir iekļautas 15 tabulas, 4 attēli. Darba kopējais apjoms bez pielikumiem ir 75 lappuses. Pētījuma saturs: Pētījuma teorētiskajā pētījumā tika veikta teorētiskās literatūras un dokumentu analīze par pašregulētu mācīšanos, jauniešu vecumposma īpatnībām pašregulētas mācīšanās kontekstā un fotomākslas apguvē nepieciešamajiem kompozicionālajiem un tehniskajiem izteiksmes līdzekļiem. Empīriskajā pētījumā tika izmantots aprakstošais šķērsgriezuma pētījuma dizains, lai raksturotu foto mākslas apguvi jauniešu pašregulētas mācīšanās procesā. Aprakstošajā šķērsgriezuma pētījuma kvalitatīvo datu ieguvē tika izmantotas divas primāro datu ieguves metodes: strukturēta rakstveida anketaptauja un vizuālo datu metode. Pētījumā iegūtie dati analizēti izmantojot statistiskās analīzes metodes. Empīriskajā pētījuma rezultātā tika noskaidrotas atbildes uz diviem izvirzītajiem pētījuma jautājumiem. Tiek secināts, ka jaunieši pārvalda foto mākslas apguvei nepieciešamās pašregulētās mācīšanās stratēģijas, kā arī pielieto nepieciešamos mākslinieciskos un tehniskos izteiksmes līdzekļus fotografējot foto mākslas darbu. Atslēgvārdi: pašregulēta mācīšanās, jaunieši, foto māksla, mākslas un dizaina vidusskola. ANOTATION The name of the research: Learning the art of photography in the self-regulated learning process of young people in art and design secondary school. The author of the work: Aira Medne The scientific superviser of the work: Dr. ped. docent Ligita Stramkale The aim of the research: To theoretically analyse and empirically determine the possibilities of learning the art of photography in the self-regulated learning process of young people in art and design secondary school. The research base: 23 young people aged 16 to 20 from the Art and Design Secondary School. The structure of the research: The Master’s thesis contains an introduction, three chapters, a conclusion and bibliography with 89 units. The work includes 15 tables, 4images. The total volume of the work without appendices is 75. The content of the research: In the theoretical study of the research theoretical literature and documents on self-regulated learning were analysed as well as characteristics of young people age in the context of self-regulated learning and the compositional and technical means of expression required in photography. A descriptive cross-sectional research design was used in the empirical study to characterise the acquisition of photo art through self-regulated learning by young people. Two primary data collection methods were used in the qualitative data collection of the descriptive cross-sectional study: a structured written questionnaire and a visual data method. The data obtained in the research were analysed using statistical analysis methods. As a result of the empirical research, the answers to the two research questions were found. The research has shown that young people manage the self-regulated learning strategies necessary for learning the art of photography, as well as apply the necessary artistic and technical means of expression when making photo artwork. Keywords: self-regulated learning, young people, art of photography, Art and Design Secondary school.