Sociāli emocionālās mācīšanās pieeja pirmsskolas pedagoģiskajā procesā 3-4 gadus veciem bērniem
Author
Iļjina, Valērija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Svence, Guna
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs “Sociāli emocionālās mācīšanās pieeja pirmsskolas pedagoģiskajā procesā 3-4 gadus veciem bērniem” izstrādāts ar mērķi teorētiski pētīt un empīriski pamatot sociāli emocionālās mācīšanās metožu un paņēmienu izmantošanas iespējas pirmsskolas pedagoģiskajā procesā 3-4 gadus vecu bērnu sociālo un emocionālo prasmju sekmēšanai. Darba teorētiskajā daļā analizēta teorētiskā un metodiskā literatūra par sociāli emocionālās mācīšanās pieejas izmantošanas iespējām pirmsskolas pedagoģiskajā procesā darbā ar 3-4 gadus veciem bērniem, ņemot vērā bērnu sociāli emocionālās attīstības iespējas. Analizētas sociāli emocionālās mācīšanās pieejā apgūstamās prasmes, kuras izmantotas par pamatu kritēriju izstrādei empīriskam pētījumam. Empīriskajā pētījumā atklāts pedagoģiskais process, kas balstīts uz sociāli emocionālās mācīšanās principiem, pētīta 14 trīsgadīgu bērnu sociāli emocionālo prasmju attīstība, analizējot tādus rādītājus kā savu emociju pazīšana, kontrolēšana, iesaistīšanās kopīgās rotaļās, palīdzības pieņemšana un empātija (citu emociju saprašana). Pedagoģiskā darba ietvaros ir panākta pozitīva dinamika visiem bērniem, kas ļauj formulēt atbildi uz pētniecības jautājumu “Kādas metodes un paņēmieni ļautu veiksmīgi sekmēt 3-4 gadus vecu bērnu sociālo un emocionālo prasmju veidošanos?” un izstrādāt ieteikumus pirmsskolas skolotājiem. The qualification work "Social-emotional learning approach in preschool pedagogical process for children aged 3-4 year" was developed with the aim to research theoretically and to support empirically the possibilities of using methods and techniques social-emotional learning in the preschool pedagogical process in order to promote the social and emotional skills of 3-4-year-old children. The theoretical part of this work includes an assessment of the theoretical and methodological literature on the possibilities of using the social-emotional learning approach in the preschool pedagogical process of work with 3-4-year-old children, taking into account the possibilities of children's social-emotional development. The skills to be learned in the social-emotional learning approach were analyzed, which were used as a basis for developing the criteria for an empirical study. The empirical study revealed the pedagogical process based on the principles of social-emotional learning, researched the development of social-emotional skills of 14 three-year-old children, assessing indicators such exploring, controlling, engaging in joint games, accepting help and empathy (understanding of others emotions). As part of the pedagogical work, a positive dynamic has been achieved for all children, which allows to provide an answer to the research question "Which methods and techniques would allow to successfully promote the formation of social and emotional skills of 3-4-year-old children?" and develop recommendations for preschool teachers.