Show simple item record

dc.contributor.advisorIeriķe, Anita
dc.contributor.authorLeja, Kristīne
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2023-09-04T09:12:06Z
dc.date.available2023-09-04T09:12:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other91714
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/62339
dc.description.abstractKvalifikācijas darba temats ir “3 – 4 gadus vecu bērnu izziņas procesu attīstība dabas vērojumos”. Pētījuma mērķis ir pētīt 3- 4 gadus vecu bērnu izziņas procesu attīstības iespējas tieši dabas vērojumos. Teorētiskā daļā tiek apskatīti visi izziņas procesi, bet pētījuma empīriskajā daļā tiek pētīta tikai uztveres attīstība. Pētījuma problēma ir tāda, ka vērojot, kas notiek mūsdienās, tad bērniem netiek tik daudz piedāvātas iespējas atrasties pie dabas, brīvi darboties, izmantot visas iespējas, ko sniedz daba. Vecāki vairāk bērniem piedāvā viedierīces un ir arī tādi vecāki, kas neļaus pat bērnam iekāpt peļķē, pieskarties vardei, kāpt kopā utt., bet tās ir tās lietas, kas bērnam ir nepieciešamas viņa attīstībā. Tā bērns attīsta izziņas procesus jo viņam ir iedzimta vēlme visu pataustīt, pasmaržot, pārbaudīt un svarīgi ir turpināt attīstīt šīs vajadzības, lai bērnam veidotos zinātkāre un viņš spētu pilnveidoties un veidot savu zināšanu bāzi. Ja bērns sēdēs tikai pie TV, viedtālrunī vai planšetē, zudīs vēlme izzināt dabas procesus, neveidosies zinātkāre un netiks attīstīti un pilnveidoti bērna izziņas procesi, kas bērna attīstībā ir ļoti svarīgi. Pedagoga uzdevums ir bērnam piedāvāt tādas metodes vērošanā, ka bērns ar aizrautību un ieinteresētību vēlētos vērot dabā notiekošo, dabas parādības, mijiedarbību starp floru un faunu. Svarīgi ir izprast cik tad liela ir dabas nozīme bērna attīstībā. Tieši šie pamatojumi veicināja pētījuma tēmas izvēli un tās aktualitāti. Pētījums sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Pirmajā daļā tiek teorētiski atspoguļoti izziņas procesi un to nozīme dažādu pedagogu un psihologu atziņās. Tiek raksturots vidējais pirmsskolas vecumposms un izziņas attīstība dabas vērojumos. Otrajā daļā tiek veikta vecāku anketēšana un anketu apkopošana par uztveres attīstību un dabas vērojumiem. Tiek veikts praktiskais pētījums par uztveres attīstības sekmēšanu dabas vērojumu procesā. Kvalifikācijas darba apjoms: 55 lapaspuses, 3 tabulas, 21 attēls, literatūras un citi avoti. Atslēgas vārdi: izziņas procesi, dabas vērojumi, vidējais pirmsskolas vecumposms.
dc.description.abstractThe topic of the qualification work is "The development of cognitive processes in children aged 3-4 years through observations of nature". The aim of the study is to investigate the possibilities of developing cognitive processes in children aged 3 to 4 years directly through nature observation. The theoretical part deals with all cognitive processes, while the empirical part of the study deals only with the development of perception. The problem of the research is that, observing what is happening nowadays, children are not offered so many opportunities to be in nature, to work freely, to use all the possibilities that nature offers. Parents are offering more children smart devices and there are parents who will not even let their child step in a puddle, touch a frog, climb together, etc., but these are the things that children need for their development. This is how a child develops cognitive processes, because he has an innate desire to feel, smell and test everything, and it is important to continue to develop these needs so that he develops curiosity and is able to develop and build his knowledge base. If a child sits only in front of the TV, on a smartphone or on a tablet, the desire to learn about natural processes will be lost, curiosity will not develop and the child's cognitive processes, which are very important in child development, will not develop and improve. The teacher's task is to offer the child such methods of observation that the child will want to observe what is happening in nature, natural phenomena, the interaction between flora and fauna, with enthusiasm and interest. It is important to understand the importance of nature for the child's development. These considerations contributed to the choice of the topic of the study and its relevance. The study consists of two parts: theoretical and empirical. The first part is a theoretical presentation of cognitive processes and their importance in the views of various educators and psychologists. The middle pre-school age and cognitive development in nature observation are described. In the second part, parents are interviewed and questionnaires on cognitive development and nature observation are collected. A practical study is carried out on the promotion of perceptual development in nature observation. Qualification work: 55 pages, 3 tables,21 figures, references and other sources. Keywords: cognitive processes, nature observation, middle pre-school.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectIzglītības zinātnes
dc.subjectIzziņas procesi
dc.subjectDabas vērojumi
dc.subjectVidējais pirmsskolas vecumposms
dc.subjectUztvere
dc.subjectUzmanība
dc.title3 – 4 gadus vecu bērnu izziņas procesu attīstība dabas vērojumos
dc.title.alternativeThe development of cognitive processes in children aged 3-4 years through observations of nature
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record