Didaktiskās spēles izmantošana matemātikas mācību jomā pirmsskolas izglītības 2.posmā
Author
Kuzmenko, Karina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Buboviča, Jana
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Karina Kuzmenko Darba vadītājs: Mag.paed. Jana Buboviča Darba tēma: didaktiskās spēles izmantošana matemātikas mācību jomā pirmsskolas izglītības 2. posmā Pētījuma mērķis: teorētiski un praktiski izpētīt didaktisko spēļu izmantošanu matemātikā bērniem vecumā no 3-4 gadiem. Pētījuma jautājums: kā didaktiskās spēles sekmē 3-4 gadus vecu bērnu matemātisko priekšstatu attīstību? Pētījuma teorētiskajā daļā analizēta didaktisko spēļu būtība, koncepcija un nozīme, raksturota didaktiskas spēles struktūra un vadīšanas specifika. Analizēta metodiskā literatūra par bērnu matemātisko prasmju sekmēšanas iespējām pirmsskolā 2. vecumposmā. Pētījuma praktiskajā daļā tiek veikta bērnu matemātisko prasmu novērošana pēc izvirzītajiem kritērijiem. Veikta sākotnējā un atkārtotā novērošana. Lai uzlabotu sākotnējās prasmes, tiek izvēlētas dažādas didaktiskās spēles un vairakkartīgi izspēletas ar bērniem. Tiek salīdzināti abu vērojumu rezultāti un izdarīti secinājumi. Uz pētījuma jautājumu var atbildet, ka didaktiskās spēles veiksmīgi var izmantot 3-4 gadus vecu bērnu matemātisko prasmju uzlabošanai. Ar atbilstošu didaktisko spēļu palīdzību iespējams uzlabot prasmi salīdzināt priekšmetus pēc lieluma, garuma, platuma, prasmi atpazīt ģeometriskās figūras, atrast tās apkārtnē, nosaukt dažas pazīmes, prasmi veidot dažādu priekšmetu kopas 3-5 apjomā, izprast jēdzienus – vairāk, mazāk, tikpat, priekšmetu grupēšanas prasmi pēc dažādam pazīmēm, ritmisko rindu veidošanu. Karina Kuzmenko Supervisor: Mgr. Jana Buboviča Theme of the thesis: the use of didactic games in teaching mathematics in pre-primary education, stage 2 Aim of the study: to investigate theoretically and practically the use of didactic games in mathematics for children aged 3-4 years. Study question: how do didactic games contribute to the development of 3-4 year old children's mathematical concepts? The theoretical part of the study analyses the nature, concept and meaning of didactic games, describes the structure of didactic games and the specifics of their management. The methodological literature on the possibilities of promoting children's mathematical skills in pre-school at the age of 2 is analysed. The practical part of the study involves observing children's mathematical skills according to set criteria. Initial and repeated observation has been carried out. In order to improve the initial skills, different didactic games are selected and played repeatedly with the children. The results of the two observations are compared and conclusions are drawn. The answer to the study question is that didactic games can be successfully used to improve the mathematical skills of 3-4 year olds. With the help of appropriate didactic games, it is possible to improve the ability to compare objects by size, length, width, the ability to recognise geometric shapes, find them in their surroundings, name some features, the ability to form sets of 3-5 different objects, to understand the concepts of more, less, the same, the ability to group objects according to different features, the ability to form rhythmic lines.