4 - 5 gadīgu bērnu zīmēšanas prasmju sekmēšana vizuālajā mākslā
Автор
Sedača, Viktorija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Randoha, Antra
Дата
2023Metadata
Показать полную информациюАннотации
Kvalifikācijas darba tēma ir “4-5 gadīgu bērnu zīmēšanas prasmju sekmēšana vizuālajā mākslā”. Tēma tika izvēlēta un ir pamatojama ar to, ka mākslā viss sākas ar zīmēšanu. Zīmēšanu daudzējādā ziņā var uzskatīt par performanci. Izmantojot sajūtu izpēti un mijiedarbību, bērni mācās izpētīt savas sajūtas un apstiprināt savu izpratni par pasauli. Mākslas izglītība ir līdzeklis, ar kura palīdzību skolēns var izpētīt alternatīvus saziņas, izpratnes un mijiedarbības veidus ar vienaudžiem, vidi un plašāku pasauli. 4-5 gadus veciem bērniem, bieži ir grūtības analizēt, saprast un sazināties. Grūtības var sagādāt valodas, sociālo situāciju un žestu dekodēšana un nozīmes atrašana. Šiem bērniem izšķiroša nozīme ir izteikšanās prasmju un uztveres attīstīšanai, lai izprastu sevi, citus un pasauli. Zīmēšana, ko nodrošina vizuālās mākslas nodarbības, var attīstīt skolēnu izpratni par sevi un savu pasauli vizuālā formā. Lai bērnos tiktu sekmēta zīmēšanas prasme, pedagogam ir jāatrod dažādi risinājumi kā veicināt un sekmēt zīmēšanas prasmes pirmsskolēniem. Viens no šādiem veidiem ir netradicionālais zīmēšanas veids, kura laikā, piemēram, otas nomaina vates kociņi. Pētījuma objekts: zīmēšanas prasmes 4-5 gadīgiem bērniem. Pētījuma priekšmets: bērnu zīmēšanas prasmes. Pētījuma mērķis: teorētiski noskaidrot un praktiski izpētīt 4-5 gadīgu bērnu zīmēšanas prasmes un kā tās var tikt sekmētas. Hipotēze: 4-5 gadīgu bērnu zīmēšanas prasmes var tikt sekmētas, ja vizuālās mākslas nodarbībās, tiks izmantoti netradicionāli zīmēšanas veidi. Darbs sastāv no divām nodaļām un astoņām apakšnodaļām. Pirmajā nodaļā tika aplūkota pedagoģijas un psiholoģijas teorija par vizuālo mākslu pirmsskolā, kā arī zīmēšanas prasmju raksturojums 4-5 gadīgiem bērniem. Otrajā nodaļā tika veikts empīriskais pētījums par zīmēšanas prasmju sekmēšanas iespējām 4-5 gadīgiem bērniem, pirmsskolā. Pētījuma laikā autore veica pedagoģisko novērojumu, pārrunas ar bērniem un bērna darbu analīzi. Autore izstrādāja arī ieteikumus. Darba nobeigumā ir attēloti secinājumi un izmantotā literatūra. Darbs sastāv no 43 lpp., 19. attēliem un 3.tabulām. Izmantoto literatūras sarakstu sastāda 42.avoti. The topic of the qualification paper is "Promoting drawing skills in the visual arts for children aged 4-5 years". The theme was chosen and is justified by the fact that everything in art starts with drawing. Drawing can be considered in many ways as a performance. Through the exploration and interaction of the senses, children learn to explore their feelings and confirm their understanding of the world. Arts education is a means through which a student can explore alternative ways of communicating, understanding, and interacting with peers, the environment, and the wider world. Children 4-5 years old often have difficulty analyzing, understanding and communicating. Decoding language, social situations and gestures and finding meaning can be difficult. For these children, developing expressive skills and perception is crucial to understanding themselves, others and the world. Drawing, provided by visual arts classes, can develop students' understanding of themselves and their world in a visual form. In order to foster drawing skills in children, educators need to find different ways to encourage and promote drawing skills in pre-school children. One such way is the non-traditional way of drawing, during which, for example, brushes are replaced by cotton buds. Object of study: drawing skills for children 4-5 years old. Subject of study: children's drawing skills. The aim of the study: to theoretically find out and practically study the drawing skills of 4-5-year-old children and how they can be promoted. Hypothesis: Drawing skills of 4-5-year-olds can be encouraged if non-traditional ways of drawing are used in visual arts classes. The work consists of two chapters and eight subsections. The first chapter deals with the theory of pedagogy and psychology of visual arts in preschool, and the characteristics of drawing skills for 4-5-year-olds. In the second chapter, an empirical study was conducted on the possibilities of promoting drawing skills in 4-5-year-old children, in preschool. During the study, the author conducted pedagogical observations, discussions with children and analysis of the child's works. The author also developed recommendations. The conclusions and the literature used are presented at the end of the paper. The work consists of 43 pages, 19 images and 3 tables. The list of literature used is compiled by source 42.