Show simple item record

dc.contributor.advisorLeitāne, Līga
dc.contributor.authorPūliņš, Dāvis
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Biznesa, vadības un ekonomikas fakultāte
dc.date.accessioned2024-06-22T01:04:55Z
dc.date.available2024-06-22T01:04:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other101923
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/66471
dc.description.abstractProjekta ideja ir dibināt uzņēmumu – SIA “Mopiņš”, kas darbosies mobilitātes industrijā un sniegs elektrisko mopēdu koplietošanas pakalpojumu Rīgā. Uzņēmums iegādāsies un uzturēs lielu skaitu elektrisko mopēdu, kuri tiks piedāvāti īstermiņa īrei Rīgas un Pierīgas teritorijā, izmantojot mobilo aplikāciju. Ideja ir piedāvāt ērtu un rentablu alternatīvu tradicionālajām transporta metodēm, samazinot satiksmes noslogotību un oglekļa emisijas. Lietotāji var atrast, iznomāt un braukt ar elektriskajiem mopēdiem, izmantojot mobilo lietotni, maksājot par minūti, stundu vai dienu. Šis pakalpojums ir īpaši paredzēts pilsētas iedzīvotājiem, tūristiem un cilvēkiem, kas dodas uz darbu, kuriem ir vajadzīgas ekonomiskas, elastīgas, īsas distances transporta iespējas bez īpašumtiesību sloga. Lai organizētu šādu saimniecisko darbību, uzņēmumam ir nepieciešama labi strukturēta flotes pārvaldības sistēma, uzticama mobilā lietotne un stabila uzlādes un apkopes infrastruktūra. Flotes pārvaldības sistēma ietver GPS izsekošanu mopēdu atrašanās vietas noteikšanai, reāllaika mopēdu datu analīzei. Ērta un pieejama mobilā lietotne ir ļoti svarīga, jo nodrošina pilnu klientu apkalpošanas ciklu – lietotāju reģistrāciju, mopēdu rezervēšanu un apmaksu, mopēdu atbloķēšanu/aizslēgšanu, kā arī atbalsta pieprasīšanu. Integrācija ar digitālo maksājumu sistēmām, GPS un klientu atbalsta sistēmu ir būtiska, lai nodrošinātu vienotu lietotāja pieredzi. Tā kā šāda veida flotes pārvaldības un mobilās lietotnes izstrāde ir dārga un laikietilpīga, uzņēmums sākotnēji plāno izmantot tirgū pieejamus jau gatavus risinājumus, ko piedāvā tādi uzņēmumi kā Atom Mobility, Wunder Mobility, Vulog un daudzi citi. Projekta ideja ir aktuāla, jo urbanizācijas rezultātā pilsētas kļūst blīvākas, satiksme – intensīvāka un lēnāka. Likumsakarīgi, pilsētas iedzīvotāji meklē alternatīvus, ātrākus, izdevīgākus un ērtākus pārvietošanās veidus pilsētas robežās. Blīvi apdzīvotu pilsētu iedzīvotāji arvien biežāk izvēlas neuzturēt savu personīgo auto, bet izvēlēties dažādus auto koplietošanas un mikromobilitātes risinājumus. Auto iegāde un uzturēšana kļūst par finansiāli neizdevīgu lēmumu, ja auto transports tiek izmantots neregulāri un ir pieejami dažādi alternatīvi transporta risinājumi. Koplietošanas mopēdi aizpilda koplietošanas transporta tirgus caurumu – saucamo last mile jeb pēdējās jūdzes transporta vajadzības. Koplietošanas mopēdi ir optimāls pārvietošanās veids vidēji īsiem pārbraucieniem, jo intensīvā satiksmē tas būs ātrāks par auto, tāpēc, ka iespējams “apbraukt” sastrēgumus un izmantot sabiedriskā transporta joslu. Ceļu satiksmes noteikumi ļauj mopēdus novietot uz gājēju ietvēm, tāpēc tas būtiski atvieglo transporta novietošanas problēmu blīvā pilsētvidē. Elektriskie mopēdi arī ir ekspluatācijā lētāki un ekoloģiskāki par auto transportu. Uzņēmumu SIA “Mopiņš” plānots dibināt 2025. gada sākumā. Uzņēmuma pamatkapitāls būs 150 tūkst. EUR, tas tiks sadalīts 150 daļās, vienas daļas vērtība 1 000 EUR.
dc.description.abstractThe idea of the project is to start a company – SIA “Mopiņš”, which will operate in the mobility industry and provide electric moped sharing service in Riga. The company will purchase and maintain a large number of electric mopeds, which will be offered for short-term rent in Rīga and Pierīga via a mobile app. The idea is to offer a convenient and cost-effective alternative to traditional transport methods, reducing traffic congestion and carbon emissions. Users can find, rent, and ride electric mopeds via a mobile app, paying for a minute, hour, or a day. The service is designed specifically for city residents, tourists and people going to work who need economic, flexible, short-distance transportation options without the burden of vehicle ownership. To run a business such as this, the company needs a well-structured fleet management system, a reliable mobile app and robust charging and maintenance infrastructure. The fleet management system includes GPS tracking for real-time moped data analysis. A convenient and accessible mobile app is crucial because it provides a full customer service cycle - user registration, booking and paying for mopeds, unlocking/locking mopeds, and requesting support. Integration with digital payment systems, GPS and customer support systems is essential to ensure a great user experience. As developing this type of fleet management system and mobile app is very costly and time consuming, the company initially plans to use market-ready solutions offered by companies such as Atom Mobility, Wunder Mobility, Vulog and many others. The project's idea is current because the trend of urbanization results in denser cities, more intensive and slower traffic. As should be anticipated, city dwellers are looking for alternative, faster, more affordable and convenient ways to move within the boundaries of a city. Residents of densely populated towns increasingly choose not to maintain their own personal car but to opt for different car sharing and micromobility solutions. Buying and maintaining cars becomes a financially disadvantageous decision when car transport is used intermittently and multiple alternative transport solutions are available. Moped-sharing fills a hole in the shared transport market -- the so-called last mile transport needs. Moped-sharing is the optimal way of travel for medium to short journeys as it will be faster than a car in intensive traffic due to the possibility to drive through traffic congestion and use the public transport lane. Road traffic rules allow mopeds to be parked on pedestrian pavements, so this greatly eases the problem of parking the transport in dense urban environments. Electric mopeds are also cheaper and more eco-friendly than car transport. It is planned to start the company Mopiņš in early 2025. The company's share capital will be 150 thousand EUR, it will be divided into 150 parts, one part will be valued at EUR 1 000.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectFinanses un kredīts
dc.subjectmopēdi
dc.subjectpilsētvide
dc.subjectmobilitāte
dc.subjectkoplietošana
dc.subjectdalīšanas ekonomika
dc.titleProjekts: Mopēdu koplietošanas uzņēmuma “Mopiņš” izveidošana
dc.title.alternativeProject: Establishment of moped sharing company “Mopiņš”
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record