Skolēnu sociālā adaptācija sekmīgai pārejai no sākumskolas uz pamatskolu
Author
Baseviča, Velta
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Svence, Guna
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbs pēta skolēnu sociālo adaptāciju pārejā no sākumskolas uz pamatskolu, analizējot būtiskos aspektus un faktorus, kas ietekmē šo procesu. Darba aktualitāti autore pamato ar to, ka skolēni mācību laikā piedzīvo vairākus būtiskus pārejas posmus, kas ne vienmēr saistās tikai ar izglītības līmeņu maiņu. Autore uzskata, ka šajā pārejas procesā būtiski ir ņemt vērā ne tikai izglītības satura un struktūras izmaiņas, bet arī skolēnu sociālās un emocionālās vajadzības. Skolēna spēja adaptēties jaunajos apstākļos bieži ir atkarīga no skolas klimata, atbalsta sistēmas un komunikācijas starp skolēniem, skolotājiem un vecākiem. Pētījumā tika analizēta skolēnu sociālā adaptācija pārejā no sākumskolas uz pamatskolu, akcentējot tādus faktorus kā skolēna vienaudži, skolotāji un ģimene. Pētījumā, izmantojot kvalitatīvās un kvantitatīvās pētījuma metodes, tika veiktas intervijas ar skolotājiem, kā arī aptaujas ar skolēniem un viņu vecākiem, lai noskaidrotu viņu domas un izjūtas attiecībā uz sociālo adaptāciju pārejas posmā. Pētījuma mērķis - izstrādāt ieteikumus skolēnu sociālās adaptācijas veicināšanai, balstoties uz pētījuma rezultātiem, kas palīdzētu efektīvāk atbalstīt skolēnus šajā svarīgajā pārejas posmā. Pētījuma laikā tika secināts, ka ir nepieciešams uzlabot atbalsta mehānismus un skolas vidi, lai nodrošinātu skolēniem veiksmīgu sociālo adaptāciju pārejā no sākumskolas uz pamatskolu. Balstoties uz intervijām ar skolotājiem, kā arī aptaujām ar skolēniem un viņu vecākiem, autore formulē priekšlikumus skolotājiem un vecākiem, lai sekmētu skolēnu sociālo adaptāciju pārejā no sākumskolas uz pamatskolu. Pētījums var kalpot kā resurss, kas var palīdzēt veikt izmaiņas izglītības praksē, lai uzlabotu skolēnu sociālo adaptāciju pārejā no sākumskolas uz pamatskolu. The master's thesis explores students' social adaptation during the transition from primary to secondary school, analyzing the key aspects and factors that influence this process. The relevance of the work is justified by the fact that students experience several significant transition phases during their education, which are not always related solely to changes in educational levels. The author believes that it is essential to consider not only changes in the content and structure of education, but also the social and emotional needs of students during this transition. A student's ability to adapt to new circumstances is often influenced by the school climate, the support system, and communication between students, teachers, and parents. The study analyzes the social adaptation of students during the transition from primary to secondary school, focusing on factors such as peers, teachers, and family. Using both qualitative and quantitative research methods, the study included interviews with teachers and surveys with students and their parents to gather their opinions and feelings regarding social adaptation during this transition. The aim of the study is to develop recommendations for promoting students' social adaptation, based on the findings, which could help more effectively support students during this crucial phase of transition. The conclusions drawn from the study indicate a need to improve support mechanisms and the school environment to ensure successful social adaptation for students moving from primary to secondary school. Based on interviews with teachers, as well as surveys with students and parents, the author formulates recommendations for teachers and parents to foster students' social adaptation. The study serves as a resource that can assist in making changes to educational practices, with the goal of improving social adaptation during the transition from primary to secondary school.