• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagoģiskais process 1. klases skolēnu veiksmīgas adaptācijas veicināšanai

Thumbnail
View/Open
299-105600-Rahova_Veronika_vm18033.pdf (1.507Mb)
Author
Rahova, Veronika
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba nosaukums ir "Pedagoģiskais process 1. klases skolēnu veiksmīgas adaptācijas veicināšanai". Pētījuma mērķis: Izzināt un praktiski pētīt pedagoģisko procesu 1. klases skolēnu veiksmīgas adaptācijas veicināšanai. Darbs sastāv no divām daļām: teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā tiek analizēta zinātniskā, metodiskā, pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra par adaptācijas jēdzienu un būtību, jaunāka skolas vecuma bērnu īpatnībām, skolēnu vispārējo attīstību 1.klasē un pedagoga lomu adaptācijas procesā. Darba empīriskājā daļā tika veikts praktiskais pētījums, kura ietvaros tika veikta 1. klases pedagoga intervēšana, 1. klases skolēnu novērošana un viņu vecāku aptauja. Pamatojoties uz iegūtajiem datiem, tika izstrādāti ieteikumi skolotājiem, lai veicinātu skolēnu veiksmīgu adaptāciju 1. klasē. No izstrādātajiem ieteikumiem viens tika aprobēts, lai novērtētu tā efektivitāti un praktisko pielietojumu. Pētijuma laikā tika apstiprināta bakalaura darba izvirzīta hipoteze, kā pedagoģiskās metodes, kas ietver spēļu aktivitātes, individuālu pieeju un atbalstu skolēnu sadarbībai, veicina veiksmīgu 1. klases skolēnu adaptāciju, palīdzot veidot sadarbības prasmes, un pozitīvu attieksmi pret mācību procesu. Bakalaura darba apjoms sastāda 50 lapaspuses, 13 attēlus, 3 tabulas, 3 pielikumus un 38 literatūras avotus. Atslēgas vārdi: adaptācija, adaptācijas veicināšana, jaunākais skolas vecums, pedagoģiskais process 1. klasē.
 
The title of the bachelor thesis is "The Pedagogical Process for Promoting Successful Adaptation of First-Grade Students" . Research aim: To explore and practically investigate the pedagogical process for promoting successful adaptation of first-grade students. The thesis consists of two parts: theoretical and empirical. In the theoretical part, scientific, methodological, pedagogical, and psychological literature is analyzed regarding the concept and essence of adaptation, the characteristics of younger school-age children, the general development of students in the first grade, and the teacher's role in the adaptation process. In the empirical part, a practical study was conducted, which included an interview with a first-grade teacher, observations of first-grade students, and a survey of their parents. Based on the data obtained, recommendations were developed for teachers to promote the successful adaptation of first-grade students. One of the recommendations was tested to evaluate its effectiveness and practical applicability. The hypothesis of the bachelor thesis was confirmed during the research, stating that pedagogical methods incorporating play activities, an individual approach, and support for student collaboration foster the successful adaptation of first-grade students. These methods help to develop collaboration skills and a positive attitude toward the learning process. The bachelor thesis consists of 50 pages, 13 figures, 2 tables, 3 appendices, and references to 38 literature sources. Keywords: adaptation, promoting adaptation, younger school age, pedagogical process in first grade.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67656
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV