Didaktisko materiālu izmantošana bērna valodas attīstībā lingvistiski neviendabīgā vidē pirmsskolā
Author
Turka, Una
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Eglīte, Inese
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Mūsdienās temats ir ļoti aktuāls, jo sabiedrība ir lingvistiski neviendabīga. Latvijas sabiedrībā ir daudz un dažādu kultūru, un katra ar savu valodu. Lai cilvēki spētu komunicēt, izpaust emocijas, nodot informāciju, paust viedokli ir nepieciešama vienota valoda. Latvijā tā ir latviešu valoda. Latvijā bērniem latviešu valoda ir jāapgūst jau pirmsskolā, lai spētu iekļauties sabiedrībā, kā arī vispārējā izglītībā un nākotnē darba tirgū. Lai uzlabotu bērnu latviešu valodas prasmes un bagātinātu vārdu krājumu, tiek izmantoti dažādi didaktiskie materiāli. Didaktisko materiālu mērķis ir būtiski atvieglot un vienkāršot mācību procesu, kā arī padarīt to interesantāku un saprotamāku. Darba teorētiskajā daļā tiek analizēts par bērnu valodu un runu 4 – 5 gados, vecumposma īpatnības, didaktisko materiālu nozīmi, lai spētu apgūt latviešu valodu, kā arī par lingvistiski neviendabīgu vidi. Empīriskajā daļā veikta bērnu 4 – 5 gadu latviešu valodas prasmju izpēte pētījuma sākumā un beigās. Analizētas valodas nepilnības un trūkumi. Pētījuma sākumā secināts, ka lielākajai daļai bērnu ir nekādas vai ļoti vājas latviešu valodas zināšanas, kas liedz bērniem komunicēt ar pedagogiem latviešu valodā. Tāpēc tika izstrādāti dažādi didaktiskie materiāli, lai uzlabotu bērnu vārdu krājumu latviešu valodā. Darba noslēgumā tika apkopoti rezultāti, un veikti secinājumi, ka didaktiskie materiāli nodarbībās paplašina vārdu krājumu, un uzlabo komunikācijas spējas, un bērni drošāk iesaistās nodarbībās un cenšas vairāk komunicēt latviešu valodā. Kvalifikācijas darba apjoms 41. lpp., 3. tabulas, 7 bildes, 26 literatūras avoti. The topic is very topical nowadays, because society is linguistically heterogeneous. Latvian society is linguistically diverse, with many different cultures, each with its own language. A common language is necessary for people to be able to communicate, express emotions, convey information, express opinions. In Latvia, this is the Latvian language. In Latvia, children need to learn Latvian already in pre-school in order to be able to integrate into society, as well as in general education and in the labour market in the future. Various didactic materials are used to improve children's Latvian language skills and enrich their vocabulary. The aim of the didactic materials is to make the learning process significantly easier and simpler, as well as more interesting and comprehensible. The theoretical part of the work analyses the language and speech of children aged 4-5 years, the specifics of the age, the importance of didactic materials for learning the Latvian language and the linguistically heterogeneous environment. The empirical part of the study is an investigation of the Latvian language skills of children aged 4-5 at the beginning and at the end of the study. The analysis of language gaps and weaknesses. At the beginning of the study, it was concluded that most children have no or very poor Latvian language skills, which prevents them from communicating with teachers in Latvian. Therefore, various didactic materials were developed to improve children's vocabulary in Latvian. At the end of the work, the results were summarised and conclusions were drawn that didactic materials in the classroom expand vocabulary and improve communication skills, and that children are more confident in the classroom and try to communicate more in Latvian. Qualification thesis 41.lpp., 3 tables, 7 images, 26 references.