Klases audzinātāja darba modelis pusaudžiem aktuālo dzīves prasmju veicināšanā
Author
Ūtēna, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Baranova, Sanita
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba pētījuma mērķis ir izstrādāt un izvērtēt piemērotāko klases audzinātāja darba modeli pusaudžiem aktuālo dzīves prasmju veicināšanai, balstoties uz teorētisko un empīrisko datu analīzi. Pētījumu rezultātā tika izstrādāti trīs klases audzinātāja darba modeļi, kurus novērtēja pieci izglītības jomas eksperti. Pamatojoties uz ekspertu vērtējuma efektīvākais darba modelis tika noteikts audzināšanas darba modelis, kurā audzināšanas darbu ar pusaudžiem veic pilnas slodzes speciālists. Balstoties empīrisko pētījumu datos tika izstrādāti praktiski ieteikumi pusaudžu dzīves prasmju veicināšanai audzināšanas darbā skolas pedagoģiskajā procesā. Darba ietvaros secināts, ka mērķtiecīga un sistemātiska audzināšanas darba pieeja spēj būtiski ietekmēt pusaudžu dzīves prasmju attīstību. Pētījuma praktiskā nozīme izpaužas iespējās uzlabot klases audzināšanas darbu Latvijas skolās. Pētījums var būt noderīgs izglītības iestāžu vadītājiem, klases audzinātājiem un izglītības politikas veidotājiem, lai uzlabotu audzināšanas darba efektivitāti un veicinātu pusaudžu sagatavošanu 21. gadsimta sabiedrības prasībām. The aim of the master's thesis research is to develop and evaluate the most suitable class teacher model for promoting essential life skills among adolescents, based on theoretical and empirical data analysis. As a result of the research, three class teacher work models were developed and evaluated by five experts in the field of education. Based on the expert assessments, the most suitable model was identified as the one where a full-time specialist performs the educational work with adolescents. Practical recommendations for promoting adolescents' life skills in the educational process at schools were developed based on empirical research data. It was concluded that a targeted and systematic approach to educational work can significantly impact the development of adolescents' life skills. The practical significance of the research lies in the potential to improve class teacher practices in Latvian schools. The study can be useful for school leaders, class teachers, and education policymakers to enhance the effectiveness of educational work and better prepare adolescents for the demands of 21st-century society.