• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu labizjūtas veicināšana pirmsskolas izglītības iestādē

Thumbnail
View/Open
299-98675-Ristameca_Gunta_gr21030.pdf (1.022Mb)
Author
Ristameca, Gunta
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Buboviča, Jana
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba temats: „Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu labizjūtas veicināšana pirmsskolas izglītības iestādē”. Darba autore: Gunta Ristameca Pētījuma mērķis: pētīt teorijā un praksē vidējā pirmsskolas vecuma bērnu labizjūtas veicināšanas pamatnosacījumus pirmsskolas izglītības iestādē. Darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās daļas. Teorētiskā daļa – tiek analizētas dažādu autoru, pedagogu, filozofu un psihologu, teorētiskās atziņas par vidējā pirmsskolas vecuma bērnu labizjūtas veicināšanas pamatnosacījumiem pirmsskolas izglītības iestādē. Tiek atlasītas un analizētas dažādas metodes, kas veicina veselīgu emocionālo attīstību un piederības sajūtu. Ir sniegtas teorētiskās atziņas par labizjūtas veicināšanu kā galveno uzdevumu vidējā pirmskolas vecuma bērnu attīstībā. Empīriskā daļa – tiek sniegts pētījuma metodoloģiskais pamatojums. Tiek atspoguļots bērnu labizjūtas veicināšanas process. Ir izstrādāti kritēriji bērnu labizjūtas novērtēšanai, sniegts bērnu emocionālais un sociālais raksturojums pētījuma sākumā un pētījuma beigās. Tiek aprakstīta pētījuma gaita, kurā bērni tiek praktiski nodarbināti un iesaistīti labizjūtas veicināšanā. Bērni tiek novēroti un novērtēti, kā pielietojot labizjūtas veicinošās metodes tiek sekmēta bērna labizjūta. Iegūtie rezultāti ir analizēti un atspoguļoti tabulās un digrammās. Kvalifikācijas darba struktūra: ievads, 2 nodaļas, 45 lapām, 2 tabulām, 2 pielikumiem un 29 vienības izmantoto literatūras un avotu saraksts. Literatūras un izmantoto avotu sarakstu veido vienības latviešu un angļu valodā. Atslēgas vārdi: pirmsskola, labizjūta, bērns, metodes, skolotājs.
 
Qualification work topic: "Promotion of Well-being for Children of Middle Pre-school Age in Pre-school Educational Institutions." Author of the work: Gunta Ristameca Research objective: To examine theoretically and practically the fundamental conditions for promoting the well-being of children of middle pre-school age in pre-school educational institutions. The work consists of two parts - theoretical and empirical sections. Theoretical part - analyzes theoretical insights from various authors, educators, philosophers, and psychologists about the fundamental conditions for promoting the well-being of children of middle pre-school age in pre-school educational institutions. Different methods that promote healthy emotional development and a sense of belonging are selected and analyzed. Theoretical insights about fostering well-being as a primary task in the development of children of middle pre-school age are provided. Empirical part - provides the methodological justification for the research. The process of promoting children's well-being is reflected upon. Criteria for assessing children's well-being are developed, and the emotional and social characteristics of children at the beginning and end of the study are presented. The research process, where children are practically engaged and involved in well-being promotion, is described. Children are observed and evaluated to demonstrate how the application of well-being-promoting methods contributes to a child's well-being. The obtained results are analyzed and presented in tables and diagrams. Qualification work structure: introduction, 2 chapters, 45 pages, 2 tables, 2 appendices, and a list of 29 units of literature and sources used. The bibliography comprises units in Latvian and English. Keywords: preschool, well-being, child, methods, teacher.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67828
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV