• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nosacījuma izpēte sekmīgai adaptācijai pirmsskolas izglītības pirmajā posmā

Thumbnail
View/Open
299-98729-Birkmane_Sigita_sb21189.pdf (2.445Mb)
Author
Birkmane, Sigita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kriščune, Jolanta
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba tēma: “Nosacījuma izpēte sekmīgai adaptācijai pirmsskolas izglītības pirmajā posmā”. Kvalifikācijas darba autore: Sigita Birkmane. Kvalifikācijas darba mērķis: izpētīt nosacījumus sekmīgai bērnu adaptācijai pirmsskolas izglītības pirmajā posmā. Pētījuma jautājums: Kādi pedagoģiskie risinājumi sekmē bērna adaptāciju pirmsskolas izglītības pirmajā posmā? Pētījuma teorētiskajā daļā tika analizēta zinātniskā literatūra par sekmīgas adaptācijas veicināšanu pedagoģiskajā procesā. Pētījuma empīriskajā daļā tika veikta vecāku aptauja un atspoguļoti vecāku aptaujas rezultāti par bērnu adaptācijas procesu pirmsskolas izglītības iestādē un veiksmīgas adaptācijas veicināšanas faktoriem. Kā pētījuma metode tika izmantota arī pedagoģiskā novērošana, lai izzinātu galvenās adaptācijas procesa pazīmes bērniem, izvērtētu bērnus, izveidotu katra bērna raksturojumu un palīdzētu katram bērnam adaptācijas procesa laikā. Lai novērotu adaptācijas procesu, tika izstrādāti kritēriji, pamatojoties uz teorētisko analīzi par adaptācijas procesu. Darba rezultāti: Pētījuma mērķis tika sasniegts. Apkopojot un analizējot iegūtos datus, nobeigumā tika formulēti secinājumi un izstrādāti priekšlikumi sekmīgai bērnu adaptācijai pirmsskolas izglītības pirmajā posmā. Atslēgas vārdi: adaptācija, 2 – 3 gadus veci bērni, adaptācijas sekmēšana, pirmsskolas izglītības iestāde. Darba apjoms: 48 lpp. Tajā ir 18 attēli, 4 tabulas, 36 izmantotās literatūras avoti un 3 pielikumi.
 
The title of the qualification work: “Study of conditions for successful adaptation of youngest childhood in a preschool educational institution”. The author of the qualification work: Sigita Birkmane. The aim of the qualification work: to study the conditions for successful adaptation of youngest childhood in a preschool educational institution”. Question of the qualification work: What pedagogical solutions contribute to the adaptation of a child in the first stage of preschool education? The scientific literature on promoting successful adaptation in the pedagogical process was analysed in the theoretical part of the qualification work. In the empirical part of the research, asurvey of parents was conducted and the results of the survey of parents about the adaptation process of children in a preschool educational institution and factors promoting successful adaptation was reflected. Pedagogical observation was also used as a research method to find out the main onessigns of the adaptation process for children, to evaluate the children, create a description of each child and help each child during the adaptation process. In order to observe the adaptation process, criteria were developed based on the theoretical analysis of the adaptation process. Results of the work: The aim of the qualification work was achieved. Conclusions were formulated and proposals were developed for successful adaptation of children in the first stage of preschool education by collecting and analysing the obtained data in the end. Keywords: adaptation, 2 – 3 year old children, promotion of adaptation, preschool educational institution. The qualification work consists of 48 pages. It contains 18 images, 4 tables, 36 references and 3 annexes.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67851
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV