3-4 gadus vecu bērnu valodas attīstīšana literāro darbu iepazīšanas procesā
Author
Štālberga, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kriščune, Jolanta
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba nosaukums: 3 – 4 gadus vecu bērnu valodas attīstīšana, literāro darbu iepazīšanas procesā. Kvalifikācijas darba autors: Inga Štālberga Zinātniskā vadītāja: Mg.paed. Jolanta Kriščune Pētījuma objekts: 3 – 4 gadīgu bērnu valodas apgūšanas process pirmsskolā Pētījuma priekšmets: Literārie darbi, kā mācību līdzeklis bērnu valodas sekmēšanai Pētījuma mērķis: Pētīt un praktiski pārbaudīt literāros darbus kā mācību līdzekli bērna valodas attīstīšanai. Pētījuma hipotēze: Literārie darbi sekmēs bērna valodu pirmsskolā ja: 1.Pirmsskolas skolotājs mērķtiecīgi pielieto literāros darbus, jaunu vārdu apgūšanai. 2.Bērns ir motivēts jaunu vārdu apgūšanai, klausoties literāro darbu. 3.Literārais darbs atbilst bērna interesēm. Pētījuma uzdevumi: 1. Analizēt pedagoģisko un psiholoģisko literatūru par 3 – 4 gadīgu bērnu attīstību. 2. Analizēt pedagoģisko un zinātnisko literatūru par bērna valodas attīstību. 3. Praktiski pētīt literāro darbu izmantošanas iespējas pirmsskolas izglītības iestādē 3 – 4 gadīgu bērnu valodas attīstīšanai. 4. Apkopot un analizēt pētījumā iegūtos datus. Pētījuma metodes: 1.Teorētiskā pētījuma metode: pedagoģiskās un psiholoģiskās literatūras analīze. 2.Empīriskā metode: novērošana, pedagoģisko situāciju veidošana, bērnu valodas analīze. Pētījuma bāze: Izglītības X iestādes apvienotās grupas bērnu novērošana – 17 bērni. Bērnu vecums 3 – 4 gadi. Kvalifikācijas darba apjoms: 48 lpp., 1 tabula, 17 attēli, 11 pielikumi, izmantoti 41 literatūras avoti. Darbā analizēts 3 – 4 gadus vecu bērnu valodas un runas attīstības īpatnības. Izstrādāts metodiskais materiāls bērnu valodas un runas attīstības veicināšanai rotaļnodarbībās. Veikts pētījums ( pedagoģiskā novērošana ), kurā izmantojot metodisko materiālu, noskaidrota bērna valodas un runas attīstības dinamika. Atslēgas vārdi: LITERĀRI DARBI, VALODAS ATTĪSTĪBA, ROTAĻNODARBĪBA, LASĪŠANA, SKANDĒŠANA. Title of qualification work: language development of 3-4-year-old children, in the process of getting to know literary works. Author of the qualification work: Inga Štalberga Scientific supervisor: Mg.paed. Jolanta Krisčune Research object: language learning process of 3-4-year-old children in preschool. Research subject: Literary works as a teaching tool for promoting children's language. The purpose of the study: To study and practically test literary works as a teaching tool for developing a child's language. Research hypothesis: Literary works will improve a child's language in preschool if: 1.The preschool teacher purposefully uses literary works to learn new words; 2.The child is motivated to learn new words by listening to the literary work; 3.The literary work corresponds to the child's interests. Research tasks: 1.To analyze the pedagogical and psychological literature on the development of 3-4-year-old children. 2.Analyze pedagogical and scientific literature on children's language development. 3.To practically study the possibilities of using literary works in a preschool educational institution for language development of 3-4-year-old children. 4.Collect and analyze the data obtained in the study. Research methodology: 1.Theoretical research method: analysis of pedagogical and psychological literature. 2.Empirical method: observation, creation of pedagogical situations, analysis of children's language. Research basis: Observation of 17 children of the combined group of educational institution X. Children's age 3-4 years. The scope of the qualification work: 48 pages, 1 table, 17 pictures, 11 appendices, 41 literature sources are used. The work analyzes the peculiarities of language and speech development of 3-4-year-old children. Methodical material has been developed for the promotion of children's language and speech development in play lessons. A study (pedagogical observation) was conducted, in which the dynamics of the child's language and speech development were clarified using methodological material. Keywords: LITERARY WORKS, LANGUAGE DEVELOPMENT, PLAY LESSON, READING, CHANTING.