Limbažu novada Jāņu tradīciju iepazīšana darbā ar 5-6 gadus veciem bērniem pirmsskolā
Author
Jansone, Jolanta
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba autors: Jolanta Jansone Kvalifikācijas darba nosaukums: Limbažu novada Jāņu tradīciju iepazīšana darbā ar 5 – 6 gadus veciem bērniem pirmsskolā Darba mērķis:teorētiski un praktiski pētīt Limbažu novada Jāņu tradīciju iepazīšanas iespējas pirmsskolā darbā ar 5 – 6 gadus veciem bērniem Darba apraksts: Mūsdienās arvien biežāk tiek runāts par cilvēku daudzveidību, notiek globalizācija un strauja informācijas tehnoloģiju attīstība, tāpēc arvien svarīgāk kļūst audzināt saprotošu, zinošu, sevi un citus cienošu sabiedrību. Kultūras un tradīciju apguve bērnos veido ne tikai piederību savai tautai, bet ļauj iepazīt arī citām kultūrām raksturīgo, veicina bērnu kognitīvo, emocionālo un sociālo attīstību. Kvalifikācijas darbā sniegts ieskats par kultūras izpratnes nozīmi 5 – 6 gadus vecu bērnu attīstībā, kā arī apskatīts pirmsskolas izglītības saturs par kultūras izpratni un tradīcijām. Izveidots arī Jāņu tradīciju apkopojums un apraksts, atklātas Limbažu novadam raksturīgās tradīcijas, izvirzītas pirmsskolas vecumposmam atbilstošas tradīcijas, kuras būtu iespējams iepazīt un izmēģināt. Kvalifikācijas darba ietvarā veikts empīrisks pētījums par Limbažu novada Jāņu tradīciju iepazīšanas iespējām darbā ar 5 – 6 gadus veciem bērniem. Pētījumā izmantotas vairākas metodes – pedagoģiskā izmēģinājumdarbība, novērošana un iegūto datu analīze. Izveidota divu nedēļu izmēģinājumprogramma, bērnu vērtēšanas kritēriji un kritēriju apraksts. Darbā sniegts pedagoģiskās izmēģinājumdarbības apraksts un rezultātu analīze, atklāti bērnu izpratnes rezultāti, kā arī izstrādāti ieteikumi skolotajiem un vecākiem veiksmīgākai tradīciju iekļaušanai pirmsskolas mācību procesā. Darba apjoms: 42 lappuses, 6 attēli, 2 tabulas, 33 literatūras avoti, 7 pielikumi Author of the qualification work: Jolanta Jansone Title of the qualification work: Introducing the Midsummer traditions of the Limbaži district into educational practices for 5-6 year preschool children Aim of the qualification work: Theoretically and practically investigate the possibilities of exploring Midsummer traditions of Limbaži district in preschool work with children aged 5 – 6 years. Description of the work: Nowadays, there is increasing talk about human diversity, globalization and rapid development of information technologies, thus it becomes increasingly important to educate a society that is understanding, knowledgeable, and respects itself and others. Learning about culture and traditions in children not only creates a sense of belonging to their nation but also allows them to get to know the characteristics of other cultures, promoting the cognitive, emotional, and social development of children. The qualification work provides an insight into the importance of cultural understanding in the development of children aged 5 – 6 years, as well as examines the content of preschool education regarding cultural understanding and traditions. A compilation and description of Midsummer traditions have also been created, revealing the traditions characteristic of Limbaži district, and identifying traditions suitable for preschool age, which could be explored and tried out. In this qualification work, an empirical study explored Limbaži district's Midsummer traditions with 5-6 year olds. It employed pedagogical experiments, observation, and data analysis. A two-week program and child evaluation criteria were developed. The study describes these experiments, analyzes outcomes, and offers insights into children's comprehension. It also provides recommendations for teachers and parents to better incorporate these traditions into preschool education. Scope of the work: 42 pages, 6 figures, 2 tables, 33 literature sources, 7 appendices