Show simple item record

dc.contributor.advisorKusiņš, Gunārsen_US
dc.contributor.authorKaksītis, Kasparsen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Juridiskā fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T10:45:30Z
dc.date.available2015-03-23T10:45:30Z
dc.date.issued2007en_US
dc.identifier.other3820en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/7610
dc.description.abstractDiplomdarbs ir vērsts uz divu Satversmes 18.pantā noregulēto konstitucionālo institūtu, Saeimas pilnvaru pārbaudes un Saeimas deputāta pilnvaru sākumu, izpēti. Jau izstrādājot Satversmes 18.pantu, Satversmes Sapulcē radās asas diskusijas par to, kam nodot tiesības pārbaudīt parlamenta pilnvaras un tikai netieši tika atrunāti kritēriji un procedūra, kā šo pārbaudi veikt. Tajā pat laikā Latvijas valststiesību zinātnieks Kārlis Dišlers savos darbos norādīja uz problemātiku jautājumā par Saeimas deputāta pilnvaru sākumu un to apjomu. Darba pirmajā nodaļā tiek apskatīta parlamenta pilnvaru pārbaudīšanas institūta izveide, tā regulējums ārvalstīs un Satversmes 18.panta izveide un saturs. Otrajā nodaļa tiek apskatīts deputāta pilnvaru iegūšanas institūts un iespējamās situācijas, kad persona var iegūt deputāta pilnvaras un šo pilnvaru apjomu, kā arī tās problēmas, ar kurām 9.Saeima saskārās savā pirmajā sēdē. Trešajā nodaļā tiek apskatītas parlamenta pilnvaru pārbaudes institūta aktuālās problēmas Latvijā saistībā ar Augstākās Tiesas Senāta spriedumu lietā Nr.SA-5/2006. Darbā tiek atzīts, ka pamatā Satversmes 18.panta būtība mūsdienās nav mainījusies un Saeimas pilnvaru pārbaudīšana ir uzticēta pašai Saeimai, bet tiesa var izvērtēt šos procesus no formālā aspekta. Tajā pat laikā pašreizējais Saeimas pilnvaru pārbaudīšanas mehānisms ir jāpilnveido, nosakot konkrētus kritērijus un procedūru, pretējā gadījumā Saeimas pilnvaru pārbaude būtu jānodod Satversmes tiesai. Saeimas deputāta pilnvaras pilnā apmērā sākas ar brīdi, kad deputāta pilnvaras apstiprina Saeima, tomēr daļu tiesību un pienākumu persona iegūst jau ar brīdi, kad Centrālā vēlēšanu komisija izsludina Saeimā ievelētās personas. Tāpat darbā tiek izvērtētas situācijas, kas ietekmē Saeimas deputāta pilnvaru iegūšanu un to apjomu, piemēram, Saeimas sanākšana uz pirmo sēdi un deputāta zvēresta došana.en_US
dc.description.abstractThe diploma work studies the constitutional institutes of the verification of the entitlement of Saeima and the beginning of mandate of the deputy of Saeima that are stated in Article 18 of the Satversme. Already, at the time of the development of Article 18 the members of the Meeting of Satversme had enthusiastic discussions about whom to entitle to verify the entitlement of the Saeima. The criteria and the procedure of realization of this verification were discussed only in indirect way. At the same time, the specialist of constitutional law Kārlis Dišlers spoke in his works about the problems concerning the beginning of the mandate of the deputy of Saeima and the extent of this mandate. The first chapter takes a look at the development of the institute of the verification of the entitlement of Saeima and its regulation abroad as well as the development and the content of Article 18 of the Satversme. The second chapter is devoted to the examination of the institute of the acquisition of the mandate of deputy and the situations when a person can obtain the mandate of deputy and the extent of this mandate. It also examines those problems that 9th Saeima faced at its first working session. The third chapter is devoted to the study of the current problems of the institute of the verification of the entitlement of Saeima in Latvia in connection whit verdict of the Senate of the Supreme Court in case Nr.SA-5/2006. In present research, it is recognized that, nowadays, the entity of Article 18 has not change and the verification of the entitlement of Saeima is entrusted to Saeima itself. The court can evaluate the election processes from the formal point of view. At the same time, the current mechanism of the verification of the entitlement of Saeima must be improved by determining concrete criteria and a procedure. In the contrary case, the verification of the entitlement of Saeima should be delegated to the Constitutional Court. The mandate of the deputy of Saeima comes fully into force at the time when the mandate is approved by Saeima, however, the person acquires a part of rights and functions already from the moment when the Central electoral commission promulgates the persons elected in Saeima. The situations which influence the acquisition of the mandate of deputy of Saeima as well as the extent of this mandate also constitute the object of this research, for example, the first meeting of Saeima and the service of oath of the deputy.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTiesībasen_US
dc.titleSaeimas deputāta pilnvaru sākuma un Saeimas pilnvaru pārbaudīšanas problemātika Latvijas Republikāen_US
dc.title.alternativeProblems of acquirement and revise of the Mandate of a Member of the Saeima in the Republic of Latviaen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record